huurcontract erg snel opzeggen

citrique
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

huurcontract erg snel opzeggen

#1 , 30 aug 2018 11:39

ik huur vanaf september(overmorgen) een appartement , maar door omstandigheden, beslis ik mogelijks na 3 maanden terug te verhuizen naar mijn eigen woonst
...omdat de verbouwingen klaar zijn (de verhuurder weet van niets)

op het huurcontract , dat nu ter ondertekening klaarligt, staat er nergens welk type huurcontract dit is
wel staat er dat er bij vertrek een opzegtermijn van 3maanden is.
..wil dus zeggen: ik zeg het appartement aangetekend op bvb. 15november, dat ik nog de maanden december januari en februari dien te betalen.

maar, in mijn geval dus:
stel dat ik nu al beslis dat ik het huurappartement maar 3maand nodig zou hebben..
dan moet ik eigenlijk daags na aanvang/ondertekening van het huurcontract (zaterdag de 1ste september dus) een aangetekend schrijven met de opzeg van het huurcontract en versturen naar de verhuurder.
zodat de 3maanden opzeg ingaat vanaf de 10de maand ..+ 3maand is betalen tem. december.

kan dit?
is dit gevaarlijk?
kan ik daar problemen, last of een boete meer krijgen?
of inhouding van de waarborg(2maand)

alvast veel dank voor jullie hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 30 aug 2018 11:43

staat er in uw contract een begin en einddatum?

daaro pafgaande kan je zien welk contract u heeft.

Heeft u een kortlopend contract, kan u niet opzeggen. Of u moet een schadevergoeding betalen van de resterende maanden.

bij een 3-6-9 contract kan u wel opzeggen maar zal u in het eerste jaar een vergoeding/boete verschuldigd zijn van 3 maanden huur.

citrique
Topic Starter

#3 , 30 aug 2018 11:52

er staat alleen: begin huurovereenkomst 1 september 2018
en verder "van onbepaalde duur"

Reclame

Meeboo

#4 , 30 aug 2018 11:54

dan heb je een 3-6-9 contract en kan je opzeggen mits inachtname van 3 maanden opzeg met daarbovenop een boete te betalen gelijk aan 3 maanden huur.

citrique
Topic Starter

#5 , 30 aug 2018 13:14

dus: opzeggen binnen het jaar = betalen boete van 3 maand huur
alsook je opzegtermijn 3 maand

heeft er misschien iemand ervaring , of denken jullie dat er een kans bestaat, dat je met verhuurder kan overeenkomen om geen boete te betalen bij vroegtijdig vertrek?
...in overleg dus...

bosprocureur

#6 , 30 aug 2018 13:21

Neen.

Dat antwoord heb je; een ja kan je krijgen.

Dus neem nu contact met de verhuurder, en speel gewoon open kaart. Soms kan het helpen als je aanbiedt te helpen zoeken naar een nieuwe huurder.
Succes.

Meeboo

#7 , 30 aug 2018 13:21

klopt... onderling overleg kan inderdaad ook maar dat zal afhangen van de goodwill van je verhuurder.

mava105

#8 , 30 aug 2018 17:13

Heb je een minnelijk akkoord met de verhuurder voor vroeger vertrek, laat dat dan in dubben op papier zetten en door beiden ondertekenen.

artemis

#9 , 30 aug 2018 18:04

ik huur vanaf september(overmorgen) een appartement , maar door omstandigheden, beslis ik mogelijks na 3 maanden terug te verhuizen naar mijn eigen woonst
...omdat de verbouwingen klaar zijn (de verhuurder weet van niets)

op het huurcontract , dat nu ter ondertekening klaarligt, staat er nergens welk type huurcontract dit is
wel staat er dat er bij vertrek een opzegtermijn van 3maanden is.
..wil dus zeggen: ik zeg het appartement aangetekend op bvb. 15november, dat ik nog de maanden december januari en februari dien tep.
Waarom speel je nu geen open kaart met de verhuurder? Waarom nu geen contract beperkte duur vragen? Ik vrees dat je vraagt om moeilijkheden op deze manier.
Als verhuurder die van in het begin een contract onbeperkte duur aanbiedt en dus hoopt op een bestendige verhuur zonder teveel zorgen en rompslomp zou ik niet blij zijn. Wederverhuring kost altijd enorm veel tijd, moeite en geld.
Succes maar ik zou niet graag in de schoenen van je verhuurder staan. Ik zou me ook een beetje bedrogen voelen en dat is geen goede startbasis.
Als je je voorbereidt op 3 maanden schadevergoeding naast de opzegtermijn is er natuurlijk geen probleem. En neem het de verhuurder dan niet kwalijk.

Terug naar “Huren”