Gecombineerde huur

sianjeffers
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Gecombineerde huur

#1 , 05 feb 2019 22:16

In een huurovereenkomst wordt in één en dezelfde overeenkomst een korte duur gekoppeld aan een lange duur, er is dus sprake van 2 termijnen. Wanneer de huur niet wordt opgezegd voor het einde van het deel korte duur gaat de overeenkomst automatisch over in een lange duur. De intenties zijn hierbij duidelijk: het stuk korte duur dient dus als een soort proefperiode. Uit interesse vraag ik mij af of beide in één overeenkomst combineren huurwetgeving technisch zomaar mag? Bv. er zijn geen problemen naar het einde van het deel korte termijn maar de verhuurder laat (om welke reden dan ook) weten dat men de overenkomst wil opzeggen, kan dat dan zomaar?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 06 feb 2019 09:37

Is normaal. Iedere huurovereenkomst van korte duur, Wordt, indien niet opgezegd, AUTOMATISCH er een van langere duur ttz 9 jaar. Daarvoor moet er geen nieuwe huurovereenkomst worden opgemaakt.
Er moeten geen problemen zijn opdat de verhuurder zijn huurcontract mag opzeggen.
Lees eens de huurwetgeving
https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... uurdecreet

JorisB

#3 , 06 feb 2019 18:06

Sterker zelfs: men kan hierover niets contractueel afspreken. Zowel het Vlaamse Woninghuurdecreet als de 'oude' Woninghuurwet leggen op dat het een zgn. negenjarig contract wordt en zelfs vermoed wordt van bij aanvang zo was.
Wat oorspronkelijk dus als contract van korte duur begon, wordt dus met terugwerkende kracht van bij de aanvang omgetoverd naar een negenjarig contract.

Met het nieuwe Woninghuurdecreet zijn contracten van korte duur ook verplicht te registreren.
De 'oude' Woninghuurwet legt deze registratieplicht niet op bij contracten van korte duur, maar kan men tegenkomen dat men jaren later vaststelt dat het contract al jaren geregistreerd had moeten zijn.
Bv. er zijn geen problemen naar het einde van het deel korte termijn maar de verhuurder laat (om welke reden dan ook) weten dat men de overenkomst wil opzeggen, kan dat dan zomaar?
Ik zie niet in waarom dit een probleem zou zijn. Waarom zouden er problemen moeten zijn om een contract te kunnen opzeggen?
Huurder en verhuurder kwamen al bij het afsluiten van de huurovereenkomst overeen dat het contract op de einddatum zou eindigen. Dit was al van in het begin de bedoeling van beide partijen.
Eén van beiden moet echter per A.S. deze einddatum bevestigen om te vermijden dat het contract automatisch (en van rechtswege) wordt verder gezet als negenjarig contract.
Voor het bevestigen van deze -al op voorhand overeengekomen- einddatum hoeft zelfs geen reden opgegeven te worden.

Reclame

sianjeffers
Topic Starter

#4 , 06 feb 2019 20:10

Bedankt voor de antwoorden. Mijn verwarring hierrond is ontstaan uit 2 zaken. a) in de huurwetgeving vond ik niet direct een verwijzing dat een contract mag samengesteld zijn uit verschillende formules. Dit leek mij eerder als een 'of' verhaal. Ofwel is het contract van korte duur, ofwel van lange duur, ofwel iets anders. Natuurlijk klopt het wel dat de korte duur (indien niet opgezegd) wordt omgezet in een 9 jarig contract. Dus ik moet het anders bekijken want het blijft dus eigenlijk 1 formule (nl. korte duur) waar men heeft bijgezet dat het na de korte duur automatisch een contract van 9 jaar wordt, wat technisch overbodig is maar het geen andere formule maakt. b) ik ben niet volledig geweest omdat ik dacht dat het geen impact zou hebben, maar dus mogelijks wel: in het betreffend contract zjin er 2 periodes van korte duur opgenomen gevolgd door een 9 jarig. Dus, als korte duur #1 afloopt begint korte duur #2. Loopt korte duur #2 af begint het 9 jarig contract. In dit geval is het toch WEL zo dat verschillende formules gemengd worden? Is dit geldig of niet?

KJ86

#5 , 06 feb 2019 22:56

Dat mag en is dus geldig.

Het is logisch dat de termijn van het contract korte duur meegerekend wordt in de totale duur van de overeenkomst als die zou blijven doorlopen. Als dat niet het geval zou zijn, moet de huurder na 6 jaar nog altijd verbrekingsvergoeding betalen.

Terug naar “Huren”