1. Ik lees toch iets anders in artikel 577-7:
Art. 577-7.
§ 1. De algemene vergadering beslist :
1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :
a) over iedere wijziging van de statuten voor zover zij slechts het genot, het gebruik of
het beheer van de gemeenschappelijke gedeelten betreft;
b) over alle werken betreffende de gemeenschappelijke gedeelten, met uitzondering van
die waarover de syndicus kan beslissen;
In de statuten staat dat elke eigenaar verantwoordelijk is voor de "schade die hij veroorzaakt aan de gemene delen".
2. Ik heb geen werken aan de gemene delen laten uitvoeren, aangezien de betegelingen van de balkons als privaat staan omschreven in de statuten en bijgevolg de verantwoordelijkheid zijn van iedere eigenaar zelf. De waterdichtheidslaag (die zich onder de betegeling bevindt en de betonstructuur beschermt) behoort samen met de structuur van de balkons tot de gemene delen. Bij de balkons met betonrot ligt de waterdichtingslaag al jaren bloot omdat de tegels gebroken zijn of gewoonweg ontbreken, waardoor die waterdichtingslaag kapot is gelopen.
3. @k.b.: als ik omhoog kijk zie ik de betonnen onderkant van het balkon van de bovenbuur. Aangezien de betonnen structuur tot de gemene delen behoort die onderkant gemeenschappelijk. Maar dit is niet relevant voor mijn vraag.
Dit is meer bepaald wat ik me afvraag:
1. Gelet op de huidige toestand van het gebouw tgv de slechte toestand van een aantal balkons wens ik zelf ook dat dit terug in orde wordt gebracht. Niet alleen voor het esthetisch uitzicht van het gebouw, maar ook wegens het gevaar veroorzaakt door de vallende brokstukken.
2. Ik vind dat dit moet gebeuren op kosten van degenen die deze schade hebben veroorzaakt.
3. Daarom zal ik bij een stemming op de AV over dit punt (algemene renovatie door iedereen te betalen) TEGEN stemmen.
4. Er zijn dan twee mogelijkheden:
-ofwel wordt het punt goedgekeurd en dan zal ik naar vrederechter moeten gaan om mijn standpunt te verdedigen of zo laten
-ofwel wordt het niet goedgekeurd, maar dan blijft de gevaarlijke situatie bestaan (wat ik ook niet wens).
DUS: Hoe kan ik bewerkstelligen dat de verantwoordelijken rechtstreeks worden aangesproken en men niet stommelings deze zaak gaat oplossen op de rug van alle leden van de VME?
Ik vrees dat dit dan rechtbank zal worden. De VME is nu eenmaal als bewaarder van de zaak aansprakelijk voor de gemeenschappelijke delen en het is aan haar om er voor te zorgen dat ze in stand worden gehouden en/of worden hersteld, vernieuwd. Ofwel keurt de AV de werken goed (75%) en dan dient u binnen de 4 maanden de vrederechter te vatten ofwel keurt de AV de werken niet goed maar dan is de syndicus wettelijk gehouden er voor te zorgen dat hij bewarend optreedt wat mogelijks veel geld zal kosten. Gebeurt er niets dan bestaat de kans dat renovatie van overheidswege wordt opgelegd zeker wanneer hiermee de openbare veiligheid in het gedrang zou (kunnen) komen. Om diegenen die volgens u hun terras niet hebben onderhouden en derhalve de oorzaak zijn, aansprakelijk te houden waardoor ze de kosten moeten dragen, zal u dan toch met zeer gegronde en wetenschappelijk onderbouwde argumentatie en bewijslast moeten komen alsook proces economisch gezien zou ik als ik van u was toch best eens een en ander naast elkaar leggen en berekenen. U zou anders wel eens in een zeer lange, ingewikkelde en vooral zeer dure procedure kunnen verwikkeld geraken waarbij de uitslag op voorhand moeilijk te voorspellen valt.