Geachte,
ik ben Larissa.
Wij huren een appartement, in een gebouw met 9 appartementen.
Ik wou eens weten: herstellingen aan de lift en herstellingen in het gebouw: moet de verhuurder of de huurder dat betalen? Zoals: er is een nieuwe alarmtelefoon geïnstalleerd in de lift: wie moet dat betalen? En als er lampen kapot zijn, of buiten aan het gebouw naast de inkomdeur hangen enkele deurtjes waar leidingen achter zitten. Daarvan hebben ze vorig jaar de hengsels van die deurtjes vervangen, wie moet dat betalen?
In het contract staat dat zoiets voor de huurder is, maar ik kwam een website tegen waarop staat dat het anders is:
https://www.zimmo.be/blog/2017/08/01/de ... het-huren/
Verder zag ik dat wij evenveel voor het water moeten betalen dit jaar als vorig jaar, terwijl als je de meterstanden bekijkt, wij dit jaar 8m³ minder water hebben verbruikt dan vorig jaar. Dat kan toch zomaar niet?
Ook zou volgens een simulatie op de website van onze watermaatschappij voor ons waterverbruik de kost een stuk lager zijn dan ze ons aanrekenen. Bij 2 andere bewoners zou dat ook een pak schelen. 1 bewoner heeft sociaal tarief en aan hem rekenen ze alles hetzelfde aan. Hij moet zelfs bijna 400 euro opleggen, wij 334, terwijl hij 11 maanden huurde en wij 12.
Er staat bijvoorbeeld bij: TV en distributie, terwijl daar nergens iets van in het huurcontract staat, noch ooit tegen een huurder iets van gezegd geweest is.
Maar er is nooit tegen iemand iets van gezegd geweest en er staat nergens iets van in het contract.
Dat pakket is bij Telenet, wat wil zeggen dat Orange (wij wilden dat en onze bovenbuurvrouw) hier niet kan installeren. Omdat dat Business pakket er is, dat is een systeem dat een Multi ATV heet (zo vertelde Orange mij dat vorig jaar). De technische uitleg ken ik niet, maar door dat stom pakket kan Orange niet installeren.
En als je zoals wij, wij namen Scarlet omdat we Telenet veel te duur vinden, Scarlet hebt of Proximus, dan heb je helemaal niks met Telenet en de kabel te maken. Maar toch moeten we jaarlijks meebetalen voor dat pakket. Er is niet helemaal vrije keuze dus, want Orange kan niet installeren door dat pakket, en iedereen moet betalen voor iets waarvan niemand op de hoogte is voor wat het is en waar nergens iets van vermeld is in het huurcontract.
Wij huren sinds juli 2018. Ik weet niet of dat invloed heeft op die gemeenschappelijke kosten, want de 2 andere bewoners waar ik het over heb, wonen hier van juli 2019 en november 2019. Zijn er verschillen in wie wat moet betalen van die gemeenschappelijke kosten, als je voor 2019 huurde en sinds 2019? In verband met oude huurwetgeving en Woonwet of zoiets?
Hopelijk weet iemand hier raad mee. Ik dank u alvast heel vriendelijk voor uw antwoord.
Vriendelijke groeten,
Larissa