Hallo,
Mijn vader woonachtig in Wallonië heeft een eigendom waarbij de buren recht hebben tot gebruik van een deel van zijn perceel om vanuit hun tuin, via zijn terras, langs te komen voor allerhande zaken zoals bijvoorbeeld om tuinwerken uit te voeren, vuilniszakken buiten zetten, ... Dusdanig dat zij niet via hun woonst moeten langsgaan.
Mijn vader heeft ondertussen een 'bijna' mondeling akkoord om deze recht op overgang (servitudeweg) over te kopen dusdanig de buren er geen gebruik meer van kunnen maken. Ze dachten dit beiden gewoon te doen door overgaan tot betaling (mijn vader aan de eigenaar van de woonst naast hem) en het handtekenen van een papier die deze situatie schetst (2 exemplaren). De huidige eigenaar van de woonst naast deze van mijn vader is een immokantoor (die dus het papier zou handtekenen) en ze gaan nadien het huis verhuren en later verkopen.
Nu vind ik dit persoonlijk een vrij rare manier van doen, want wat als de huidige eigenaar (immokantoor) het huis verkoopt? Zullen de nieuwe eigenaars dan het recht van de servitudeweg niet kunnen opeisen?
Dient zoiets niet best gelinkt te worden aan het huis i.p.v. tussen 2 personen? M.a.w. bij notaris?
Wat is de correcte procedure om problemen te voorkomen in de toekomst en zekerheid te hebben voor de lange toekomst? Zijn er extra kosten aan verbonden?
Alvast bedankt!
MichaelD