Recht van overgang (servitudeweg) overkopen

michaeld
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Recht van overgang (servitudeweg) overkopen

#1 , 28 sep 2020 10:34

Hallo,

Mijn vader woonachtig in Wallonië heeft een eigendom waarbij de buren recht hebben tot gebruik van een deel van zijn perceel om vanuit hun tuin, via zijn terras, langs te komen voor allerhande zaken zoals bijvoorbeeld om tuinwerken uit te voeren, vuilniszakken buiten zetten, ... Dusdanig dat zij niet via hun woonst moeten langsgaan.

Mijn vader heeft ondertussen een 'bijna' mondeling akkoord om deze recht op overgang (servitudeweg) over te kopen dusdanig de buren er geen gebruik meer van kunnen maken. Ze dachten dit beiden gewoon te doen door overgaan tot betaling (mijn vader aan de eigenaar van de woonst naast hem) en het handtekenen van een papier die deze situatie schetst (2 exemplaren). De huidige eigenaar van de woonst naast deze van mijn vader is een immokantoor (die dus het papier zou handtekenen) en ze gaan nadien het huis verhuren en later verkopen.
Nu vind ik dit persoonlijk een vrij rare manier van doen, want wat als de huidige eigenaar (immokantoor) het huis verkoopt? Zullen de nieuwe eigenaars dan het recht van de servitudeweg niet kunnen opeisen?
Dient zoiets niet best gelinkt te worden aan het huis i.p.v. tussen 2 personen? M.a.w. bij notaris?
Wat is de correcte procedure om problemen te voorkomen in de toekomst en zekerheid te hebben voor de lange toekomst? Zijn er extra kosten aan verbonden?

Alvast bedankt!

MichaelD

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 28 sep 2020 12:28

Staat dat recht van doorgang vermeld in de notariële akte van beide panden? Indien ja, dan best via notaris afhandelen om het tegenstelbaar naar eventuele nieuwe eigenaars te maken. Indien niet vermeld, kan het mi onderhands, maar dan het document zeker laten registreren.

Sirkii

#3 , 28 sep 2020 12:34

Om tegenstelbaar te zijn (ook van toepassing voor de volgende eigenaar) moet dat in een notariële akte staan. Laat ze weten dat je een notaris wil aanstellen (op uw kosten) om de akte op te maken. Een contract tussen A1 en B verbindt A2 niet tenzij A2 in de compromis akkoord gaat om in plaats te komen van A1. Tenslotte staat in de huidige akte van A1 de erfdientbaarheid neergeschreven.

Mocht die erfdienstbaarheid niet in de aankoopakte van A1 staan dan volstaat de contractuele overeenkomst. Vraag dan wel inzage in de akte (of de toelating om uw notaris de akte te laten nalezen)

Reclame

michaeld
Topic Starter

#4 , 28 sep 2020 14:16

Bedankt! @Sirkii, wat bedoelt u met A1, A2, ...?

Franciscus

#5 , 30 sep 2020 15:48

De verschillende partijen van perceel A en perceel B

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”