Ben benieuwd naar jullie advies.
16 jaar geleden hebben wij een huis gekocht met een hele grote tuin aan (52are). We zagen onmiddellijk het potentieel om op termijn een zwemvijver te plaatsen en een sauna want er was geen inkijk, nergens. Uiteindelijk is ons dat in 2016 ook gelukt.
De privacy van onze tuin laat ons toe om de sauna maar ook vooral de afkoelperioden, naakt zoals het hoort, te beleven.
Tijdens de warme dagen liggen we natuurlijk ook wel dikwijls met weinig kledij aan het zwembad.
Geen probleem, niemand kan ons zien.
Nu is onlangs de langgevelhoeve naast ons verkocht en er is een totaal renovatie bezig. Zeer veel struiken en bomen, die van ons stuk echt een verborgen pareltje maakten, zijn zonder meer allemaal gekapt, weg.
Dat maakt dat de overburen al inkijk hebben in de tuin en dan vooral daar waar het zwembad ligt. Dat kunnen we nog zelf oplossen door enkele hoge leibomen te plaatsen.
Maar nu, sinds vandaag, krijgt het dak vorm. Het dak wordt een beetje verhoogd en er komen dakkappellen in met inkijk over onze volledige tuin.
Mijn vraag, kan dat zonder meer? Moet er niet tenminste iets afgesproken worden? Ik kan de man niet aanspreken want ze zijn net met vakantie vertrokken en de dag nadien waren de dakwerkers al hier. Ze blijven 14dagen weg en het dak is klaar tegen dat ze terug zijn.
Ik wil zeker geen ruzie met onze nieuwe buur, ik had hem al eens gesproken over inkijk maar hij niet dat er wel degelijk dak kappellen gepland waren.
Een oplossing om ons visueel af te schermen is niet evident en als het ook leibomen oid moeten worden zal dat niet goedkoop zijn. Als het al mogelijk is.
Ik heb al dikwijls op mijn tanden moeten bijten omdat bij het kappen, afbreken, slijpen, boren, zagen enz enorm veel stof elke dag opnieuw over ons terras, in het water op de zonnepanelen terecht komt. Nu dit erbij, het wordt moeilijk.
Onze andere buur heeft ooit schriftelijk gevraagd of we akkoord waren als hij een grote garage zou zetten. Hebben wij geen probleem mee want die zagen we niet eens..