#12 , 11 okt 2023 13:57
@Tomas Morus
"Woonmaatschappij wat is dat?"
Om even in te gaan op deze vraag wil ik volgende verduidelijken:
Wij zijn huurder van een appartement dat bestaat uit 54 wooneenheden.
Er zijn mensen die hun appartement aangekocht hebben, andere huren van eigenaar die ze aangekocht heeft (kan ook een bedrijf zijn)
Om alle administratieve romslomp te vermijden zijn alle eigenaars verbonden via syndicus, die eigenaar is van "Woonbureau" hier in de stad. Syndicus is ook bouwheer en deed ook beheer van de algemene kosten alsook beheer van de inkomens van de huurprijs van huurders. Omdat dit wettelijk verboden is om deze drie zaken in beheer te nemen heeft hij besloten om zich als syndicus, via een opgezette constuctie (Api), alsnog een lepel in de pap te hebben.
Zijn bedrijf is feitelijk een woonbureau (waarvan hij zaakvoerder is) en roept hij uit onder de naam "Woonmaatschappij".
Doch is deze naam niet correct omdat zijn bedrijf andere naam draagt.
Waarom deze kronkel daar heb ik ook het raden naar.
Eén ding is mij zeer duidelijk dat dit heerschap zich in allerlei bochten wringt om toch maar steeds het roer in handen te hebben en zijn "wil is wet" op te leggen aan alle bewoners, huurders of eigenaars.
Het is zelfs zo ver gekomen dat wij zelfs niet mogen weten wie de eigenaar of bedrijf, dat eigenaar is, mogen kennen. Zijn uitleg hiervoor is: Wij mogen die mensen niet lastig vallen!
Gelukkig zijn wij als huurder, wel in het bezit gekomen van het adres van de eigenaares van ons appartement. Hieruit is gebleken dat vanaf 2019 steeds de terugbetaling van de ontroerende voorheffing nooit in mindering is gebracht in de huurkost. Ik heb de Vlaamse Belastingdienst hiervan op de hoogte gesteld en de nodige documenten bezorgd, hiervan is reeds dossier opgesteld. Onlangs heb ik vernomen dat de eigenares reeds een schrijven van de Vlaamse belastigdienst heeft ontvangen op 11/09/2023, doch tot nu toe is er, nog mondeling nog schriftelijk, hier een antwoord op gekomen. De Vlaamse belastingdienst geeft ons het recht om het bedrag dat sinds 2019 niet betaald is, in mindering te brengen op onze huurprijs. Uiteraard zal de provisie steeds betaald moeten blijven. Ben benieuwd hoe dit verder verloop zal kennen.Vermoedelijk, schelden, schreuwen vansyndicus en dreigbrieven, dreigmails allom. De Vlaamse Belastigsdienst heeft mij de raad gegeven om in dit geval een klacht in te dienen bij de kantonrechter. Dus zoals je ziet niets anders dan geldbeluste mensen en de rest laat hun koud. Nota: Vlaamse Belastigdienst kende de syndicus vrij goed bij naam en toenaam omdat zij in het verleden ook al problemen met deze hebben gehad met voorlegging van documenten i.v.m. huurcontracten en hij zich gedroeg als "heer en meester" bij deze dienst en dan nog het lef heeft gehad om een klacht in te dienen bij het diensthoofd dat de ambtenaar zich niet naar zijn zin gedroeg. (Je moet maar lef hebben!!)
Hopend je een beter inzicht te hebben gegevena angaande, alvast vriendelijke groet. ABE