Andere eigenaar wil mij verplichten in zijn werken mee te gaan ...

Francoisliesenborghs
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Andere eigenaar wil mij verplichten in zijn werken mee te gaan ...

#1 , 18 dec 2024 16:57

Hallo,

Kopzorgen !

Vanop de straatkant zie je een groot herenhuis.
Het onderste verdiep ( gelijkvloers ) daar ben ik de eigenaar van.
Het 1é verdiep alsook het 2e verdiep is sinds 19 maanden van een andere eigenaar.
( Hij heeft ongeveer 60 % van de de volume )
Het volledige gebouw wordt dus door 2 gebruikt.
Hij o in te wonen, ik verhuur het.
Nu heeft hij mij een mail gestuurd waarin hij aangeeft dat hij op de achterbouw isolatiewerken wil uitvoeren alsook de voorgevel wil reinigen.
Het gaat in zijn totaliteit om een behoorlijke som €...

Ik had en heb geen plannen om iets te doen, laat staan dat de huurders klagen.

Wat frappant is ... is dat de eigenaar boven mij heeft laten weten mijn deel over te willen kopen ...

Om het einde van het jaar af te sluiten ... het nieuwe jaar in te luiden ... leuk hé ...

Hij wil mij op kosten jagen en hopen dat ik het niet kan betalen om zo mijn eigendom aan hem te moeten verkopen.

Wie heeft wijze raad ?

Met dank en groeten alsook goed eindejaars ...

François

basejumper

#2 , 18 dec 2024 20:34

Beste

Lijkt mij dat het beheer van een gemeenschappelijk gebouw met verschillende eigenaars noodzaakt tot de oprichting van een VME. Isolatiewerken dak zijn dacht ik stilaan verplicht. En op middellange termijn gaat bij beslissingen zijn overwicht in mede eigenaarschap vertaald worden in beslissingen die hij wil. Het is ook een klassieker in veel appartementsgebouwen waar verhuurders naar rendement kijken en minimaal onderhoud wensen, terwijl eigenaar bewoners vooral hun eigendom waardevol willen houden.
In uw geval zou ik mogelijk de keuze tot verkoop maken en herbeleggen in een ander pand.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A

#3 , 18 dec 2024 20:40

Ik lees niks dat de mede-eigenaar verkeerd doet. Vragen om te isoleren of de gemeenschappelijke gevel te reinigen is toch niet verboden. Net als een bod doen om uw eigendom te kopen.

Hou er inderdaad rekening mee dat een VME verplicht is. Afhankelijk van de quotiteiten kan dit voor u of uw bovenbuur tegenvallen. Voor werken aan gemeenschappelijke delen is een 2/3 meerderheid vereist.

Reclame

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#4 , 19 dec 2024 17:35

Wat frappant is ... is dat de eigenaar boven mij heeft laten weten mijn deel over te willen kopen ...
Misschien niet eens zo gek als jij er geen kosten aan wil doen ?

Afhankelijk van je EPC waarde, kan ook de achtergevel isolatie interessant worden naargelang wat de verschillende regeringen gaan uitspoken ...

lebragard

#5 , 20 dec 2024 17:18

Twee eigenaars......in gedwongen mede-eigendom ? werken aan de gemeenschappelijke delen zal enkel kunnen gebeuren als beide eigenaars akkoord gaan .
indien 1 van de twee (ongeacht hun aandeel niet akkoord kan gaan cfr.art 3.87 wet mede-eigendom) zal de andere eigenaar noodgedwongen beroep moeten doen op een vrederechter die dan de 'knoop' zal ontwarren/doorhakken.....

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”