Syndicus rekent kosten inlichtingen verkoop 2x aan

Dodo12
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Syndicus rekent kosten inlichtingen verkoop 2x aan

#1 , 25 dec 2024 00:42

Beste,

Ik heb mijn appartement verkocht, de akte is begin december 2024 verleden.
Nu rekent de syndicus me uiteraard de kosten aan voor inlichtingen, deze had ik natuurlijk verwacht.

Maar nu komt het... hij rekent dit 2x aan en spreekt over "lid 1" en "lid 2".
In de syndicus overeenkomst staat volgende:
11. Het verstrekken van inlichtingen aan de notaris, aan de beroepshalve optredende
tussenpersoon/makelaar of aan de verkopende mede-eigenaar overeenkomstig artikel 577-11 §1
BW: 200,00 EUR/u excl. btw. Deze kosten vallen ten laste van de verkopende mede-eigenaar;

12. Het verstrekken van inlichtingen aan de notaris overeenkomstig artikel 577-11 §2 BW:
200,00 EUR/u excl. btw. Deze kosten vallen ten laste van de verkopende mede-eigenaar;

13. Het verwerken van de gegevens voor een bijgewerkte versie van de informatie artikel 577-11 §1
van het Burgerlijk Wetboek die moet worden geleverd met het oog op de mutatie van een kavel
overeenkomstig artikel 577-11 §2 van het Burgerlijk Wetboek: 75,00 EUR/u excl. btw. Deze kosten
vallen ten laste van de verkopende mede-eigenaar;

Ik heb de discussie voorlopig nog niet gevoerd met de syndicus, omdat we met hem als beroepssyndicus een beetje een gespannen relatie hebben gehad (er zijn in het verleden dingen gebeurd die op zijn zachtst gezegd onprofessioneel zijn verlopen).

Ik weet dat de makelaar voor zijn verkoop inlichtingen heeft opgevraagd (tijdens een gesprek met de makelaar toen het app nog niet verkocht was, had ie opeens die gegevens allemaal bij zich, terwijl ik hem die niet gegeven heb) en dan uiteraard ook de notaris waarschijnlijk.

Mag de syndicus die kosten dubbel aanrekenen?
Heeft iemand dit nog al gezien?
Is dit een gebruikelijke praktijk ("lid 1" en "lid 2")?

Alvast bedankt!
Pieter

loeki

#2 , 25 dec 2024 06:41

Inlichtingen zijn verstrekt aan 2 verschillende personen/instantie's.
Dus 2x te betalen
Hier idem en geen discussie mogelijk
1e inlichtingen VOOR verkoop omdat ze wettelijk getoond moeten kunnen worden aan eventuele koper
2e inlichtingen wettelijk nodig voor verlijden akte bij notaris

lebragard

#3 , 25 dec 2024 10:29

De contractuele bepalingen ( 11 , 12 en 13) in het syndicuscontract overeengekomen met de VME zijn duidelijk en geven aan dat de syndicus bij verkoop van een 'kavel' tot 475€ excl .BTW kan aanrekenen aan de verkopende 'eigenaar'.

U bent lid van die VME maw. ook voor u van toepassing en ja meestal wordt een syndicuscontract 'klakkeloos' goedgekeurd met alle gevolgen van dien zoals nu.....

Men kan géén rechten putten tgv. zijn eigen onbedachtzaamheid/onvoorzichtigheid..... mbt. syndicuscontract/VME , de overeenkomst/contract is wat ze is !

Reclame

Dodo12
Topic Starter

#4 , 25 dec 2024 13:22

Bedankt alvast voor jullie antwoorden.

Heel vreemd dat dit zomaar kan. Men zou zo ook kunnen redeneren dat de inlichtingen verschaft zijn aan 2 verschillende medewerkers van de notaris dus 3 keer betalen dan ;-) OK ik weet dat ik juridisch wat overdrijf, maar toch vreemd dat dit zomaar kan.

Uiteraard en inderdaad: die syndicus overeenkomst is bij ons ook "klakkeloos" goedgekeurd. Lessons learned.

Fijne feestdagen voor jullie allen!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”