Riolering/afvoer in appartementsgebouw

limelight
Topic Starter

Riolering/afvoer in appartementsgebouw

#1 , 05 feb 2025 10:46

In een kleinschalig appartementsgebouw met 2 units is er een verzakking/breuk/slijtage aan riolering. Het probleem bevind zich in 1 van de appartementen. Het probleem bevind zich in een buis die jaren geleden aangelegd is door een vorige eigenaar (WC verplaatst).
Moeten de andere eigenaars mee opdraaien voor de breek en herstel werken om dit probleem op te lossen?
Waarom ik twijfel:
1) In de basisakte staat voor appartement op de bovenverdieping dat de afvoeren die enkel dienen voor het appartement privatief zijn, en enkel de gedeelde gemeenschappelijk. Voor het appartement waar het probleem zich bevind (benedenverdieping) staat deze vermelding er niet in. Dus op papier gemeenschappelijk, maar vind het vreemd dat dit voor het andere appartement niet gemeenschappelijk is, en voor de benedenverdieping wel.
2) Vind het onlogisch dat een eigenaar zelf een nieuwe afvoerbuis aanlegt, en dit waarschijnlijk niet goed uitgevoerd heeft, en dat jaren later de andere eigenaars moeten meebetalen om die uit te breken, te herstellen, en alle schade aan vloeren en muren te herstellen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 feb 2025 12:17

Als dat een gemeenschappelijke buis is, moeten alle mede-eigenaars mee betalen

limelight
Topic Starter

#3 , 05 feb 2025 13:13

Dat is logisch.
Alleen gaat het hier dus over een buis die van het toilet naar de gemeenschappelijke buis gaat. Ze heeft dus enkel nut voor 1 apartement. Maar die buizen komen dus wel samen voor de beerput waardoor die eigenaar zegt "al die buizen zijn gemeenschappelijk".
Bovendien is het een buis die door die eigenaar, of vorige eigenaar geplaatst is (toilet is verplaatst bij verbouwing). En bovendien hoor ik nu ook nog eens van een vorige eigenaar dat die buis een aantal jaar geleden nog maar vervangen is wegens zelfde probleem. Het moet dan ook nog eens slecht uitgevoerd zijn.
Dus enerzijds wil ik me wel redelijk opstellen. Anderzijds voelt dit niet fair ten opzichte van de mede-eigenaars.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”