handleiding behandeling van geurklachten door lokale overheden_update april 2010 7
Opsporing van milieumisdrijven
De opsporings- en vaststellingsbevoegdheden van agenten en officieren van gerechtelijke politie is in hoofdzaak vastgelegd in de Wet op het Politieambt.
De officieren van de gerechtelijke politie zijn bevoegd om toezicht uit te oefenen op al deze wettelijke kaders, en dit op basis van hun algemene opsporings- en vaststellingsbevoegdheid.
Politieagenten moeten volgens de wet op het politieambt preventief toezien op de openbare orde en de naleving van de politiewetten en -verordeningen. Wel hebben zij daarbij een beperkt toegangsrecht: zij mogen "publiek toegankelijke plaatsen alsook de verlaten
onroerende goederen betreden". Zij mogen alleen onder strikte voorwaarden binnengaan op
andere plaatsen. Een politieagent heeft dan weer het voordeel t.o.v. de aangestelde Vlarem toezichtsambtenaar dat hij desnoods geweld mag gebruiken om zijn taak naar behoren te kunnen uitoefenen.
Sommige politieambtenaren zijn eveneens Vlarem toezichthouder, en combineren bijgevolg de bevoegdheden van beide functies. Het
gescheiden houden van deze hoedanigheden en bevoegdheden is voor de politieambtenaar in voorkomend geval geen sinecure.
Strafrechtelijke handhaving
Hoofdstuk VI van het Milieuhandhavingsdecreet bepaalt de straffen bij overtreding van milieumisdrijven. In afwijking hiervan kunnen
gemeenten voor kleine vormen van openbare overlast gemeentelijke sancties bepalen overeenkomstig artikel 119 bis van de Nieuwe
Gemeentewet.
http://www.lne.be/themas/hinder-en-risi ... erordening
Ik denk dat dit duidelijk genoeg is.
@sloeberken
En neen gezien heterdaad en wanbedrijf is een officier van gerechtelijke politie volstrekt bevoegd om op te treden. Deze ambtenaar heeft op dat ogenblik de bevoegdheid van een onderzoeksrechter in het opsporen en beteugelen van misdrijven.