Mijn vrouw en ik woonden in een halfopen bebouwing waar we circa 2016 zijn gaan wonen. Bij tekenen van de verkoop, stond netjes in de akte dat er een erfdienstbaarheid was, namelijk het toilet op de benedenverdieping dat leegloopt in de beerput van de buren.
Vorig jaar zijn wij verhuisd, en bij de verkoop hebben onze oud-buren aan het immokantoor laten weten dat er een niet eerder geregistreerde erfdienstbaarheid is, namelijk het toilet eerste verdieping waarvan de afvoer onder hun oprit loopt. Ze hebben daar nooit iets van gezegd tegen ons (we hadden er ook ruzie mee het laatste anderhalf jaar helaas), en in de oorspronkelijke akte stond er niets van. Ik vermoed dat, aangezien de twee huizen ooit huis + schuur waren (wij woonden in het deel dat vroeger de schuur was), en nadien (toen de schuur een huis werd) de moeder van de buurman er woonde (en nadat zij stierf nog andere mensen), dat ze dat toen niet in een akte hebben laten vastleggen aangezien het toch om familie ging.
Nu wou de buurman dat dan toch officieel laten maken (wat me ook correct lijkt), en zijn notaris heeft hiervoor opzoekingswerk verricht, wat we pas nadien hebben vernomen. Nu komt die notaris af met een kost van zo'n €486 voor het opzoekingswerk voor die erfdienstbaarheid, en eist dat wij die betalen.
Het lijkt me echter dat het niet onze fout is dat die erfdienstbaarheid niet was opgenomen in onze akte destijds, en wij er dus niets van wisten? Kan dat zomaar dat wij er nu dan ineens wel voor moeten opdraaien terwijl het dan eerder een fout is die gebeurd is bij eerdere verkopen van dat pand?
Alvast bedankt!