#5 , 30 jun 2022 18:29
Hoi,
Ja, het is een erkend syndicus.
Daarvoor zaten we bij Naam verwijderd - JurecaBE - moderator die hebben oudere blokken afgestoten maar we hadden genoeg van beheerders, haar uitleg was goed en ze kon het goed uitleggen maar echt... dit is een regelrechte catastrofe die dame.
Die clausule gaan we zeker activeren via een aangetekend schrijven, waarschijnlijk zelfs eerst nog in de vriendenkring van een vd bewoners een advocaat hierover raadplegen.
We hebben haar 3000E extra moeten betalen omdat ze de jaarafrekening van 2021 nog moest maken maar de kemels die ze daar al geslagen heeft, die van ista slaat toch wel alles, 10K aan verwarmingsfacturen zijn niet doorgegeven aan ista, ik meld dat ze een aantal facturen niet heeft doorgestuurd en dan zegt ze, bwa dat is toch niet erg... desnoods via quotiteit verdelen en anders laten we dat zo.. Wat later beweert ze dat alles juist is enz..
er is voor 1 eigenaar een zaak lopende via een deurwaarder, daar horen wij niks van, dat is opgestart via de vorige syndicus , maw meer dan 1j geleden, als ik aan de huidige syndicus vraag hoe zit het daarmee, dan is alles stil...
Ondertussen zijn er appartementen verkocht, nieuwe bewoners die daar al 4-6 maand wonen hebben nog geen vraag voor betalen provisie gekregen...
We zitten met bijna 10K achterstallige provisies, 2 zijn een probleem want moeilijke betalers maar daar wordt niet op gereageerd door de syndicus..
Nog een voorbeeld, wij hebben bij onze liften een omnium onderhoudscontract.. Onlangs een defect er komt een offerte van 3000 euro binne, en de syndicus zegt, mag ik dat bestellen.. ik merk op dat we een omnium all in onderhoudscontract hebben, binnen de minuut antwoord ze dat ze al lang geleden gezegd heeft dat deze werken niet in dat onderhoudscontract inzitten , als je dan weet dat die offerte maar die morgen was binnen gekomen, die liegt gewoon..
Ik heb tot hiertoe altijd een technieker ingeschakeld als er iets moest hersteld worden maar begin van dit jaar was een ventilatiesysteem defect. Diegene die ik aanschreef reageerden niet, dus ik zet de syndicus in gang. Na 3-4w stuur ik een reminder, zij forward dan de mail nog is naar de leverancier die antwoord, tja we hebben al verschillende keren proberen kontakt op te nemen maar er reageert niemand. Ik mijn gegevens dan maar doorgegeven, ben met hen dat zelf gaan bekijken (ik woon daar niet, ben eigenaar verhuurder), gevraagd me in kopie te zetten voor de offerte, die offerte komt de dag nadien bij mij en de syndicus per mail binnen.Ik vraag per mail aan de syndicus, graag bestellen 6 w nadien hoor ik nog altijd niks dus doe zelf navraag bij de leverancier en zet de syndicus in kopie, wat blijkt, die heeft die bestelling zelfs niet doorgegeven...
Als je dergelijke dingen in familie ziet zeg je dat dit er los over is, te veel fantasie...
Wat onze spaarrekening betreft, neen dat is eigenlijk niet zo eenvoudig, we hebben gespaard volgens quotiteit voor een cv ketel en hadden 65k over, dus dat is van de appartementen die toen mee gespaard hebben volgens quotiteit.. Stel je maar voor dat er iets in de garage gebeurd, dan mag dat niet specifiek betaald worden met dat geld want mensen die alleen een garage hebben hebben niet bijgedragen tot die spaarrekening...
Bij de vorige syndicus stond dat als spaarreserve op elke afrekening dat werd daar werkings en reservekapitaal genoemd, dus dat was wel degelijk toegeeigend aan de eigenaar/het appartement en gaat over meer dan 1000€/appartement.
Die klacht bij BIV ga ik doen maar toch even wachten tot de nieuwe syndicus er is, de deze kan aan de rekeningen aan (spaarrekening niet want dat is eentje met dubbele handtekening), ik wil niet dat ons dossier verder ontspoort.
ik vraag me zelfs af of we niet een deel van de betaalde erelonen kunnen terug vorderen, maar dat zal nooit lukken zonder advocaten vrees ik...
Nick