Omheinde parking van een bedrijf in een woonwijk. Daarop woont sinds +- 10 jaar, 24/7 een Mechelse scheper. Die heeft een hok en krijgt eten. Geen verwaarlozing.
Wij wonen aan de overkant van de straat.
Op werkdagen verwelkomt die hond luidruchtig de eerste werknemer rond 6.30h. En ook de volgenden. Geblaf duurt van 2 minuten tot 1 uur (niet continu).
Ele beweging op of rond zijn parking wordt met geblaf onthaald. Niet urenlang, 30 sec tot een paar minuten. Om niet te overdrijven zou ik zeggen: 30 keer per dag.
Ook urenlang stil wanneer hij slaapt of binnen is gelaten.
Tussen 18.00h en 06.30h, wanneer het bedrijf dicht is, geen geblaf (meer).
Op vrije dagen komt iemand hem 2x per dag eten geven. Tijdens het wachten daarop kan hij soms urenlang blaffen of huilen.
Na praten met eigenaar: electrische blafband gaf brandwonden, dus bleef die uit. Nieuw gesprek: aggressieve eigenaar. Na bezoek wijkagent belooft eigenaar alternatieve blafband na 18u. Zoals gezegd: rustig tussen 18 en 6.30u.
Nu ik met pensioen ben, word ik elke dag wakkergeblaft. Dat focust mij voor de rest van de dag op dat geblaf. Nu film ik de hond van door het raam, telkens ik hem hoor. Meestal ben ik te laat, is het blaffen al gedaan, toch heb ik op het einde van de dag 10-15 filmpjes.
Nu mijn vraag: kan je hier spreken van overlast? Is het nog nuttig van opnieuw de wijkagent in te schakelen, het ziet er niet naar uit dat zij de situatie kan verbeteren. Zijn die filmpjes genoeg als bewijslast voor vrederechter? Is dat een stap om te overwegen?
Alvast bedankt.