Gedeelde tuin afsluiting

Fandango
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Gedeelde tuin afsluiting

#1 , 28 nov 2024 19:15

Enige tijd terug kwamen mijn buurman en mezelf overeen om de tuinafscheiding te vernieuwen. Na het plaatsen heb ik de factuur betaald en deze gegeven aan de buurman om de helft op zich te nemen.
Dit was op voorhand afgesproken. Er werd door de goede verstandhouding die er doorheen de jaren was tussen ons van mijn kant geen contract tussen ons opgemaakt.
Wat er wel is zijn whatapp gesprekken die gaan over de werken, de betaling ervan naar mij toe, de planning van de werken. Waaruit wel kan uitgemaakt worden dat dit om een gezamelijke aankoop gaat.

Ik had ook voorgesteld om de kosten op voorhand te betalen omdat het financieel even niet goed uitkwam voor de buurman.

Nu merk ik wel dat de communicatie betreffende de terugbetaling nogal stroef verloopt.

Voor ik verder paniekeer en het doemscenario van niet betaling/burenruzie/enz enz in mijn gedachten prent had ik graag geweten:

Gezien de feiten en het ontbreken van een contract tussen ons; wat zijn de mogelijke gevolgen? Wat zijn mijn mogelijke opties/ rechten/ plichten in deze situatie?

Alvast bedankt !

mava105

#2 , 28 nov 2024 20:12

Heb je hem al AANGETEKEND in gebreke gesteld ?

Fandango
Topic Starter

#3 , 29 nov 2024 07:33

Nee, tot dusver wacht ik nog af en hoop op een positieve uitkomst. Maar het zou handig zijn als ik op voorhand al weet waar ik in het slechtste geval aan toe ben.
Laatst gewijzigd door Fandango op 29 nov 2024 07:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Franciscus

#4 , 30 nov 2024 20:14

Dat u de afsluiting volledig betaald hebt.
Het is een gemene afsluiting gezien ze op de erfgrens staat.
Uw niet meebetalende buur moet er dus afblijven . Mag er niet aan hangen of schilderen of iets in kloppen / boren.

mava105

#5 , 01 dec 2024 09:34

Je had beter vooraf aan de plaatser gevraagd om 2 afzonderlijke facturen op te maken, ieder rechstreeks op naam van de betrokken partij, en ook rechtstreeks aan hen verzonden.

lukasi

#6 , 01 dec 2024 10:37

Ken weinig tuinaannemers die met het opstellen van 2 aparte facturen akkoord gaan.
En dan gaan we er van uit dat het een gemeenschappelijke afsluiting is met 2 aanpalende.

Heb het zelf meegemaakt dat een factuur voor afsluiting moest gesplitst worden in 6 aanpalende buren.
En natuurlijk, 3 van de 7 betaalden NIET, bedrag van deze 3 was , in hun ogen zo klein ( 150-250€) dat zij dachten dat ik niet naar de rechtbank zou stappen. Maar voor mij was dit wel een 690€ !
Mis gedacht.

Wat ik wel daarna gedaan heb, is specifieke bestelbons ( offertes ) opstellen waar ELKE aanpalende buur moest tekenen voor akkoord en voor het percentage van de werken voor zijn deel van de gemeenschappelijke afsluiting.
De opdrachtgever van het heersende stuk ( grootste deel) moest tekenen voor akkoord dat hij de totale prijs verschuldigd was.
Ik had dan ook maar één aanspreekpunt, de hoofdopdrachtgever en niet 3 of meerdere

Met dat dokument kon de opdrachtgever naar de rechtbank en de bijdrage van aanpalende opeisen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”