Verdeelsleutel verwarming

Vermeire Luc
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verdeelsleutel verwarming

#1 , 12 dec 2024 17:15

Ik ben sinds 3 jaar(2021) eigenaar van een appartement in een woonblok met 26 privatieven.
Hoe het reilen en zeilen in zo'n woonblok verloopt was me tot dan onbekend...

In het appartement(living) was tot mijn verbazing een openhaard aanwezig en besloot een inbouw cassette met pellets in de haard te plaatsen nadat de vuurvaste stenen waren verwijderd, om wat bij te verwarmen en de sfeer!
Na verloop van tijd merkte ik dat het perfect mogelijk was om met de pellets alleen mijn appartement te verwarmen...Daarom besloot ik om autonoom te verwarmen en de leidingen plus alle radiatoren te verwijderen. Dit kwam mij veel voordeliger uit qua stookkosten, zeker in combinatie met de nieuwe ramen en hoog rendementsglas. De syndicus werd tijdig verwittigd en zag hierin geen graten...
Nu blijkt er een verdeelsleutel van toepassing te zijn, ipv de verwarmingskosten uitsluitend toe te wijzen op basis van de calorimeter-meting in elke flat, wijzen ze de kosten toe op basis van een percentage 'vaste kosten' en 'variabele' kosten.... De vaste kosten zullen altijd worden aangerekend volgens de syndicus.
Deze kunnen oplopen tot 200euro in geval van een strenge winter! :oops: :(

Een verdeelsleutel is volgens internet niet wettelijk verplicht, kan ik op één of andere manier ontslagen worden van deze verdoken belasting?

Sirkii

#2 , 12 dec 2024 17:31

Neen. Je kocht het appartement met de voorwaarden zoals in de basisakte verleden. Dit is geeeeen belasting doch een deelname in de gemeenschappelijke kosten. Je betaalt dus hoedanook een minimum om de gemeenschappelijke verwarming (waar je gebruik van kan maken / niet moet maken) te kunnen gebruiken.

Vermeire Luc
Topic Starter

#3 , 13 dec 2024 09:44

Bedankt voor de vlugge reactie.
Ik zal eerstdaags mijn basisakte nakijken, deze ligt niet op het appartement, ik meen mij geen paragraaf 'verdeelsleutel' te herinneren... Wordt vervolgd.

Reclame

Vermeire Luc
Topic Starter

#4 , 18 feb 2025 09:49

Terug naar de reactie van Sirkii op begintopic...

In de basisakte (en reglement van mede-eigendom) van mijn appartement kan ik geen voorwaarden/regeling ontdekken wat betreft een verdeelsleutel!

Bij navraag beheerder Caloribel-Techem is er een verdeelsleutel 20%vast-80%variabel, deze regelingen worden niet in alle appartementsgebouwen toegepast volgens hun...

In de gemeenschappelijke delen zoals trappenhal- fietsstalling- technische ruimte met elektriciteitsmeters enz. hebben GEEN verwarming(enkel de privatieven hebben radiatoren behalve het mijne)!
Sirkii, wat bedoel je met gemeenschappelijke kosten?

Mijn vraag is in feite simpel, kan ik bekomen dat die 20% aan "vaste kost" kan worden afgeschaft voor iedereen wegens onrechtvaardig( wie zuiniger wil omspringen met de verwarming kan dat in feite niet)?

Mvg Luc

mava105

#5 , 18 feb 2025 11:54

Wat ga je op uw rekening krijgen, als de bestaande CV ketel dient vervangen te worden? Zeer veel kans dat je dan dient mee te betalen voor de nieuwe ketel, en alle nodige aanpassinge. Ooit persoonlijk meegemaakt in een restaurant, waar de toenmalige huurder besloot te opteren voor een warmeluchtverwarming via de airco en afzuiginstallatie. Ik deed daar het beheer van voor mijn werkgever. Uiteindelijk hebben wij nog meerr dan 15 jaar meebetaald voor de oude installatie. Pas toen ze een nieuwe installatie wilden zetten, zijn we na lange diskuties en veel toegiften tot een akkoord gekomen. ER werd overeengekomen dat wij een forfaitair bedrag betaaldenals tussenkomst tot slot van alle rekeningen, en de kosten voor het notarieel aanpassen van de basisakte . Aan u om de afrekening te maken (maar blijkbaar is de oude installatie in uw appartement al weg gebroken.)

Thomas Morus

#6 , 18 feb 2025 13:03

Hoe wordt het sanitair water verwarmd?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

JurecaBE

#7 , 18 feb 2025 13:23

Verdeelsleutel is de % van uw aandeel in de gemeenschap uw quotiteiten.
Op 10.000 zal dat iets van 357 of zo zijn.
JurecaBE moderator

Vermeire Luc
Topic Starter

#8 , 18 feb 2025 18:10

De vergelijking in het verhaal van Mava105 op mijn situatie is mij niet geheel duidelijk, maar dat kan aan mij liggen...
Inderdaad zijn alle radiatoren(en hun leidingen) verwijderd op m'n appartement.
Mocht er nu een herstelling aan de verwarmingsketel (brander op aardgas) nodig zijn zal ik moeten delen in die onkosten, daar kan ik mee leven...
Mijn vraag was echter of het haalbaar is om voor alle eigenaars de "vaste kosten" van 20% uit het systeem te halen... Warmteverlies op de leidingen is voor iedereen!
Zodanig dat iedereen enkel "variabele kosten" (wat men daadwerkelijk verbruikt via caloriemeter-meting)betaald.

Op de vraag van Tomas Morus is het antwoord simpel;
electrische boiler 80L
De warmwater teller van Caloribel is door mezelf binnen gebracht op hun bureau...(met dàt ben ik ook autonoom)

Wat de quotiënten betreft kan ik JurecaBE volgen...
Mijn appartement heeft 360/ 10.000 sten...De hoek-appartementen zitten in de 400..../10.000sten(exact weet ik het niet)
Het doel van vaste kosten is om iedereen te laten bijdragen in de productie en distributie verliezen van het verwarmingssysteem.
Ik ben uit het verwarmingssysteem uit gestapt, het waarom kon je lezen in de begintopic en is voor mezelf motiverend genoeg.

Mvg Luc

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”