Mijn huisbaas liet een tijd geleden weten dat hij het dak zou laten vernieuwen, met toevoeging van isolatie. Recent zijn de werken begonnen, waarvan ik pas twee dagen op voorhand wist dat die effectief zouden plaatsvinden. Daarnaast werd me verzekerd dat de dakwerkers niet in de woning dienen te komen, alles zou van buiten gebeuren.
De eerste dag ontdekte ik een gat in de muur binnen, dat gemaakt werd om de stelling buiten te verankeren en dus te diep werd geboord tot binnen. De volgende dag kwam mijn huisbaas naar dit gat kijken zonder dat ik er was en overhandigde hij zijn sleutel van de woning aan de dakwerkers om dit gat in de loop van de werken te maken. Daarnaast zouden ze ook stroom nodig hebben, dus toegang tot de woning (zonder dat ik daar aanwezig ben en ook geen toestemming voor gegeven heb). Toen ik 's avonds terug kwam van mijn werk, stond mijn voordeur helemaal open terwijl de dakwerkers al vertrokken waren. Na contact met de huisbaas blijkt ook dat ze toch in de woning zelf moeten zijn om een raam te vervangen. Hij kon echter niet specifiëren wanneer dit zou zijn. Intussen hebben de dakwerkers nu wel de sleutel van de woning.
Kan ik als huurder eisen dat de dakwerkers de woning niet mogen betreden als ik niet aanwezig ben? Ook niet als ze stroom nodig hebben? Gezien de nalatigheid van deze personen heb ik geen vertrouwen in hun interpretatie van 'goede huisvader' en wil ik liever niet dat ze nog binnen komen als ik niet aanwezig ben.