toegang tot ruimte nutsvoorzieningen in appartementen

dbjp
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

toegang tot ruimte nutsvoorzieningen in appartementen

#1 , 05 jan 2025 18:38

Als eigenaar van een appartement in een gebouw van 10 verdiepingen is er in elk appartement een kleine ruimten waar de nutsvoorzieningen van alle appartementen doorlopen en zich bevinden. Nu heb ik het probleem dat mijn gasleiding dient hersteld wegens een klein lek en ik hiervoor in het onderliggende appartement in deze nutsruimte moet zijn. Ik heb reeds de eigenaar gecontakteerd (is een tweede verblijf en is meestal niet bewoond) maar deze reageerd niet op mijn email. Hoe kan ik deze verplichten mij toegang te verlenen? Moet deze aanvraag altijd via de syndicus en heb ik persoonlijk ook recht om aan mijn gasleiding daar werken uit te voeren? Is er een termijn voorzien binnen dewelke ik toegang mag vragen? Een andere vraag is of de herstelling van mijn gasleiding in deze gemeenschappelijke ruimte door mezelf of door de gemeenschap wordt betaald?

Thomas_A

#2 , 05 jan 2025 19:27

Zijn die gasleidingen die in de gemene delen naar de verschillende appartementen gaan niet gemeenschappelijk, zelfs al is het een aparte leiding enkel voor uw appartement?

Ik stel me ter vergelijking een vervanging voor van de elektriciteitskabels in een technische schacht. Dan gaat ieder toch ook niet zijn kabel apart vervangen tussen de teller en zijn appartement?

mava105

#3 , 05 jan 2025 19:59

volgens de nutsbedrijven, is de leiding tussen hun meters en uw privaat appartement PRIVATIEF.

Reclame

Franciscus

#4 , 05 jan 2025 21:58

Gaslek .....gasmaatschappij laten komen en brandweer.
In Antwerpen , Turnhout en Luik hebben ze ook al zo'n 'kleine ' gaslekken gehad...
Direct syndicus in kennis stellen dat hij het nodige kan doen.

In een appartementsblok die ik goed ken was er in een appartement ook een klein lekje gelukkig was die firma wel bij de pinken en heeft direct bovenvermelde diensten verwittigd.
Resultaat na metingen in alle schachten werd per direct zowel per schacht als in het gebouw alle leidingen direct afgesloten (openingsmechanismen geblokkeerd) . Alleen de leiding naar de gemene CV lekte niet en die mocht in gebruik blijven.
Iedereen moest overschakelen van gasvuur naar elektrisch kookvuur.
Gelukkig lagen in alle appartementen de nodige elektrische leidingen zodat een kookvuur kon aangesloten worden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”