Valt dit onder 'Huisvredebreuk'?

Hendrik Depauw
Topic Starter

Valt dit onder 'Huisvredebreuk'?

#1 , 18 jan 2025 22:16

Concreet:

Gebouw met tien appartementen.
Tien mede-eigenaren.
Elke mede-eigenaar beschikt over één sleutel waarmee zowel de voordeur in de hal beneden (= algemene delen) als zijn eigen unieke appartement (=privatieve delen) geopend kan worden.

Een deel van de mede-eigenaren (waaronder ik) hebben vroeger uit eigen beweging en steeds om persoonlijke unieke redenen in hun eigen appartementen een nieuw slot laten steken met dus een aparte, unieke en nieuwe sleutel die enkel op het betrokken appartement past. De originele sleutels van de voordeur worden behouden om die deur te openen.

Puur per toeval is een medebewoner er achter gekomen dat hij met de (algemene) sleutel van de voordeur ook sommige appartementen kan openen.
Dit zijn dan enkele appartementen waarvan nooit de originele sloten zijn vervangen uit eigen beweging. Die dus met de originele, door de bouwheer zelf geplaatste sloten zitten.

Mijn vraag:
Heeft de bouwheer een overtreding in het kader van ‘Huisvredebreuk’ begaan?
Indien dit onder ‘Huisvredebreuk’ valt, kan ik de politie niet alleen vragen maar ook verplichten om een PV te komen opstellen van de situatie.

Mogelijke reden voor de beschuldiging:
De bouwheer/verkoper heeft onder zijn verantwoordelijkheid sleutels afgeleverd aan de kopers van de appartementen, waarvan hij wist/zou geweten moeten hebben dat alle eigenaars en.of bezitters van een voordeursleutel in eerste instantie zomaar toegang hadden tot elkaars appartement.

Zelfs derden, zoals iemand die komt kuisen, en de onderhoudsfirma van de lift hebben een sleutel van de voordeur.
De syndicus is nog niet op de hoogte gebracht van deze toestand, omdat ik iedereen op de nakende algemene vergadering hiermee wil confronteren.
(Ik wil niet dat er snel-snel door de syndicus enkele nieuwe sloten gekocht worden en alles met de mantel der liefde bedekt gaat worden.)
Het is de bouwheer die ik wil aanklagen, als dat kan.

Dank voor jullie reactie alvast.

Thomas_A
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jan 2025 06:46

Strafrechtelijk is er niks aan de hand, dus de politie zal ook niet optreden. Zij zijn er niet om gratis of burgerrechtelijke vaststellingen te doen ter plaatse. Daar bestaan deurwaarders voor.

Uzelf zal nooit een burgerrechtelijke rechtszaak winnen, aangezien u geen schade heeft door de situatie. U heeft namelijk uw slot al eerder vervangen.

De enige relevante vraag is of de VME een burgerrechtelijke zaak wil aanspannen tegen de bouwheer. In het beste geval zal deze de sloten moeten laten vervangen door andere voor een veilige situatie.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#3 , 19 jan 2025 16:35

Neen
Bouwheer is toch nergens binnen gedrongen :?:

In tegenstelling tot
Puur per toeval is een medebewoner er achter gekomen dat hij met de (algemene) sleutel van de voordeur ook sommige appartementen kan openen.
https://www.elfri.be/artikel/huisvredeb ... stschennis

U gaat dit iets sneller kunnen oplossen door andere sloten op de betrokken deuren te steken

Syndicus en andere bewoners niet meteen inlichten, is minstens laakbaar, mogelijk strafbaar als hier misbruik van gemaakt wordt

Reclame

Hendrik Depauw
Topic Starter

#4 , 19 jan 2025 21:11

Neen
Bouwheer is toch nergens binnen gedrongen :?:

Dat van dat binnendringen begrijp ik, en hij heeft dat niet gedaan.
Maar als ik u BEWUST een sleutel geef van vijf andere appartementen die niet van u zijn en waar u in principe niet uit eigen beweging zelf binnen mag gaan, (ik geef u als verkoper van het appartement wel geen opdracht om binnen te gaan), is dit dan niet strafbaar?
Of laakbaar?
De verkoper heeft met deze daad overigens op zijn minst een product verkocht: hij verkoopt appartementen die absoluut niet veilig zijn tegen inbraak, hij vergemakkelijkt zo'n poging zelfs en zet aan tot huisvredebreuk. Niet? Of wel?

Vergelijking: een verkoper van wagens geeft zes verschillende klanten een sleutel die past op alle zes wagens en zegt hier niets van, terwijl de verkoper het nochtans weet.

Hendrik Depauw
Topic Starter

#5 , 19 jan 2025 21:15

U gaat dit iets sneller kunnen oplossen door andere sloten op de betrokken deuren te steken.
Syndicus en andere bewoners niet meteen inlichten, is minstens laakbaar, mogelijk strafbaar als hier misbruik van gemaakt wordt

Gewoon zwijgen terwijl we met twee eigenaars het wel weten?
En daarbovenop zeker zwijgen als er misbruik van gemaakt word?

En de politie het speuronderzoek laten doen na inbraak terwijl ik van het sleutelprobleem op de hoogte ben?
Heet zoiets niet 'obstructie van het onderzoek'?

mava105

#6 , 20 jan 2025 09:43

TS heeft blijkbaar een heel felle wrok tegen de bouwheer,omdat hij blijkbaar heel erg wil dat deze veroordeeld wordt. Ligt er vingerdik boven op

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#7 , 20 jan 2025 10:26

Maar als ik u BEWUST een sleutel geef van vijf andere appartementen die niet van u zijn ...
Zeer benieuwd waaruit u afleidt dat dit bewust gedaan zou zijn :?:

Meer waarschijnlijk een vergissing, of bouwheer is er zich niet eens van bewust.

Gewoon zwijgen terwijl we met twee eigenaars het wel weten?
En daarbovenop zeker zwijgen als er misbruik van gemaakt word?
Dat zeg ik toch niet :?:

Meldt dit meteen aan de betrokken mede-eigenaars zodat zij maatregelen kunnen nemen, en bijkomend ook aan de syndicus.
Daar moet u niet mee wachten tot een volgende vergadering van de VME

Hendrik Depauw
Topic Starter

#8 , 20 jan 2025 20:38

TS heeft blijkbaar een heel felle wrok tegen de bouwheer,omdat hij blijkbaar heel erg wil dat deze veroordeeld wordt. Ligt er vingerdik boven op
Zucht.

Als ge verkeerd parkeert staat, en ge krijgt een boete van een politieagent, betekent dit niet automatisch dat die politieagent 'wrok heeft' tegen u.
Ik dacht dat het op dit forum ging over rechtspraak, ongeacht wie of wat de overtreder is, of wat zijn of haar band is met diegene die aanklaagt, of wat ook de persoonlijke gevoelens ten opzichte van beide partijen zijn.

Hendrik Depauw
Topic Starter

#9 , 20 jan 2025 21:01

Meer waarschijnlijk een vergissing, of bouwheer is er zich niet eens van bewust.

Een bouwheer/verkoper die onbewust tien appartementen verkoopt met voor iedereen identieke sleutels en sloten.
Een autoverkoper die onbewust tien wagens verkoopt met voor iedereen identieke sleutels en sloten.

Als u bovenstaande gebeurtenis niet erg vindt, Mava, wil ik u graag als tegenpartij ontmoeten in de rechtbank, in een gelijkaardige zaak waar u de verkoper bent.
En de veroordeling zal wellicht meer inhouden dan het verplicht vervangen van de sleutels en sloten.
De verantwoordelijkheid van de bouwheer/verkoper is heel groot in dit geval.

Ik weet dat ge intelligenter zijt dan uw hetgeen ge hier redeneert (zie u jarenlange reacties, posts en hulp aan derden.)

Hendrik Depauw
Topic Starter

#10 , 20 jan 2025 21:09

@ Inazuma:

Uw eerste advies:
[/quote]

Uw tweede advies:
Meldt dit meteen aan de betrokken mede-eigenaars zodat zij maatregelen kunnen nemen, en bijkomend ook aan de syndicus.
Daar moet u niet mee wachten tot een volgende vergadering van de VME

mava105

#11 , 21 jan 2025 16:13

Waarschijnlijk een zeer goedkoop slot.
Echte veiligheissloten hebben dat niet voor.
En maar 1 sleutel ontvangen. Ieder normaal slot heeft 3 sleutels.

basejumper

#12 , 21 jan 2025 20:15

Beste

Er is geen strafrechtelijke overtreding. Als u wil spreken over 'huisvredebreuk' kan het zinvol zijn even te lezen wat die term strafrechtelijk inhoudt.

Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot driehonderd euro wordt gestraft hij die, zonder een bevel van de overheid en buiten de gevallen waarin de wet toelaat in de woning van bijzondere personen tegen hun wil binnen te treden, in een door een ander bewoond huis, appartement, kamer of verblijf, of in de aanhorigheden ervan hetzij binnendringt met behulp van bedreiging of geweld tegen personen, of door middel van braak, inklimming of valse sleutels, hetzij dit goed bezet, hetzij erin verblijft zonder toestemming van de bewoners.'

De bouwheer is nergens binnen gedrongen dus is deze wet niet van toepassing.

Het 'bewust' een sleutel geven is bij mijn weten door geen enkele wet strafbaar gesteld. Ook het 'onbewust' geven niet.

Is dit daarom een toonbeeld van wat je als correct gedrag zou waarderen? mogelijk niet. maar heel veel incorrect gedrag is strafrechtelijk niet strafbaar... Het is niet omdat jij iets terecht 'laakbaar' vindt, dat het daarom volstaat om iemand juridisch gesanctioneerd te krijgen. De relevante adviezen zijn al gegeven. verwittig gewoon de mede eigenaars en syndicus.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”