Concreet:
Gebouw met tien appartementen.
Tien mede-eigenaren.
Elke mede-eigenaar beschikt over één sleutel waarmee zowel de voordeur in de hal beneden (= algemene delen) als zijn eigen unieke appartement (=privatieve delen) geopend kan worden.
Een deel van de mede-eigenaren (waaronder ik) hebben vroeger uit eigen beweging en steeds om persoonlijke unieke redenen in hun eigen appartementen een nieuw slot laten steken met dus een aparte, unieke en nieuwe sleutel die enkel op het betrokken appartement past. De originele sleutels van de voordeur worden behouden om die deur te openen.
Puur per toeval is een medebewoner er achter gekomen dat hij met de (algemene) sleutel van de voordeur ook sommige appartementen kan openen.
Dit zijn dan enkele appartementen waarvan nooit de originele sloten zijn vervangen uit eigen beweging. Die dus met de originele, door de bouwheer zelf geplaatste sloten zitten.
Mijn vraag:
Heeft de bouwheer een overtreding in het kader van ‘Huisvredebreuk’ begaan?
Indien dit onder ‘Huisvredebreuk’ valt, kan ik de politie niet alleen vragen maar ook verplichten om een PV te komen opstellen van de situatie.
Mogelijke reden voor de beschuldiging:
De bouwheer/verkoper heeft onder zijn verantwoordelijkheid sleutels afgeleverd aan de kopers van de appartementen, waarvan hij wist/zou geweten moeten hebben dat alle eigenaars en.of bezitters van een voordeursleutel in eerste instantie zomaar toegang hadden tot elkaars appartement.
Zelfs derden, zoals iemand die komt kuisen, en de onderhoudsfirma van de lift hebben een sleutel van de voordeur.
De syndicus is nog niet op de hoogte gebracht van deze toestand, omdat ik iedereen op de nakende algemene vergadering hiermee wil confronteren.
(Ik wil niet dat er snel-snel door de syndicus enkele nieuwe sloten gekocht worden en alles met de mantel der liefde bedekt gaat worden.)
Het is de bouwheer die ik wil aanklagen, als dat kan.
Dank voor jullie reactie alvast.