buurman verkoop mede-eiegndom

Maxymo
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

buurman verkoop mede-eiegndom

#1 , 31 jan 2025 16:31

Onze buurman verkoopt zijn appartement. Nu moet ik zeggen dat wij al geruime tijd last hebben met die vent en zijn blij dat hij verkast.
Voor ons ook niet aangenaam meer om te wonen want hij heeft meerdere bewoners tegen ons opgezet.
Denkt ook dat hij maar alles kan en mag in zonder goedkeuring.

Dus appartement buurman staat te koop. Echter op de website van de makelaar ( waar zijn appartement al in optie staat ) staat geschreven dat er een autostaanplaats is voor twee auto's en dat dit verplicht mee aan te kopen is voor toch een redelijke som.
Echter in de statuten van het gebouw staat dat er maar 1 autostaanplaats is genaamd P5. De rest is volgens de statuten manoeuvreerruimte.
Wanneer de nieuwe eigenaars hier twee auto's zouden zetten kan de auto op P1 en P2 niet echt goed meer manoeuvreren als ze binnen rijden om zo naar hun plaats te kunnen. Wij stellen ons ook vragen erbij dat deze man dit aanbied als bij te kopen dus eigenlijk zet hij een deel van de mede-eigendom te koop.
Het zou ook niet eerlijk zijn ten opzichte van P1 en P2 want hier kunnen absoluut geen twee auto's staan want de belemmering is hier nog groter.
De syndicus zegt dit is voer voor de rechtbank en houd zijn handen eraf. Wat de andere eigenaars waar wij geen contact mee hebben omdat deze heer ze tegen ons heeft opgezet hiervan vinden weet ik niet.
Mijn vraag is wat kunnen wij hieraan doen? Want dit is toch meerwaarde creeren met mede-eigendom of valt dit zelfs onder de categorie diefstal of fraude?
Zouden wij hier eventueel klacht tegen kunnen neerleggen bij de politie? Kan deze man dit toch nog op één of andere manier spelen dat hij dit toch nog kan opeisen die twee plaatsen bvb op de algemene vergadering ? Hoe kunnen we dit dan beletten dat dit gebeurt?
Wat kan de nieuwe eigenaar doen als dit naar buiten komt dat dit niet zo is als dat de verkoper heeft voorgesteld bij de verkoop?

In bijlage zie je het plan. P1, P2, enz enz zie je duidelijke lijnen van de afmetingen van de parkeerplaats?
Dank U.

https://postimg.cc/XrD0nSK0

Thomas_A

#2 , 02 feb 2025 14:54

In de compromis en akte zal wel beschreven staan wat de nieuwe eigenaar koopt. Als dit niet overeenkomt met wat hem beloofd is, moet hij dit maar met de verkoper opnemen.

Het zijn de zaken niet van de syndicus, van de politie of van u.

lebragard

#3 , 02 feb 2025 17:19

aanvullend aan #2
een eventuele koper van die 'kavel(s)' is dan lid van die VME = toetredingscontract , zal die statuten en het RIO van dat gebouw (VME) moeten respecteren . Zo zal het reglement van mede-eigendom bepalen dat men de doorgang tot de garages steeds vrij moet houden ect....rechten en plichten staan immers in de statuten (basisakte + reglement van mede-eigendom)
Bij 'problems' kan de VME / AV gepast optreden.....

Reclame

Maxymo
Topic Starter

#4 , 03 feb 2025 13:38

Alvast bedankt. Maar dan komt volgende. Enkel ik ga er nadeel van hebben want de andere bewoner die er last van zou kunnen hebben heeft geen auto.
M.a.w zal ik de duivel zijn en al direct een klacht moeten gaan formuleren bij de syndicus. Ik zal dan al direct bij de nieuwe bewoner een slechte indruk maken wat bij de volgende vergaderingen mss tegen mij zal gebruikt worden. De VME daar moet ik niet op steunen want die kijken alleen hun richting. Mijn onderbuur die mij ook al een tijd het leven zuur maakt zal hier gretig gebruik van maken en net dit alles wil ik beletten. Is het dan niet beter dat ik nu al de syndicus op de hoogte breng en eventueel de makelaar. Ik zou denken dat als de makelaar en de verkoper hier niet van op de hoogte zijn dit toch als bedrieglijke verkoop kan aanschouwd worden.
Trouwens kan de vme dit alsnog goedkeuren dat dit toch als staanplaats kan aanzien worden want hier trek ik dan ook aan het kortste zeel aangezien de andere dan ook kunnen eisen dat hun plaats twee staanplaatsen zijn en zo een meerwaarde kunnen creëren. Indien de vme dit goedkeurt en ik dit voor de rechter breng wat zouden mijn kansen zijn.

mava105

#5 , 03 feb 2025 15:30

Dubbel
Laatst gewijzigd door mava105 op 03 feb 2025 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105

#6 , 03 feb 2025 15:34

Vraag aan de notaris dat hij aan de koper uitgegt dat hij maar 1 staanplaats koopt. Als dat ook zeo omschreven is in de akte is er toch geen probleem.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”