Verantwoordelijkheid voor kosten schouwaanpassing in horecazaak na nieuwbouw aangrenzend pand

Oke
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verantwoordelijkheid voor kosten schouwaanpassing in horecazaak na nieuwbouw aangrenzend pand

#1 , 15 feb 2025 21:21

De horecazaak is al 34 jaar actief en heeft altijd voldaan aan de regelgeving voor de afvoer van dampen, zonder problemen. Nu is er een nieuw gebouw naast de zaak en wordt de luchtstroom verstoord. Het dak van het nieuwe gebouw is hoger dan dat van de horecazaak. Moet de horecazaak de kosten voor aanpassing van de schouw dragen, aangezien zij nooit in gebreke waren?

LeenW

#2 , 15 feb 2025 21:30

Overlast dient door de veroorzaker opgelost te worden, de horecazaak dus. Was er geen communicatie hierover tijdens de bouw?

Franciscus

#3 , 15 feb 2025 21:44

Raar dat de architect daar geen rekening mee heeft gehouden.
Eigenaar gebouw en horecazaak met aangetekend schrijven bouwheer / architect van nieuwbouw in gebreke stellen.
Bouwplannen bij gemeente gaan inzien staat er een verlenging op ?

Reclame

mava105

#4 , 16 feb 2025 10:18

Volgens mij is de buurman verantwoordelijk voor het verhogen van zijn schouw.
Ik ben meer dan 30 jaar verantwoordelijk geweest voor de verbouwingen in de eigendommen van een zeer grote brouwerij. Gewoonlijk stond er een afzuiginstallatie voor de sigarettenrook of de afzuiging van, een dampkap tegen de achtergevel of op het dak. Ik heb maar 1 x een rechtszaak moeten aanspannen tegen een buurman, om dat hij de goede verspreiding van de afgevoerde gassen verhinderde of verstoorde. Meestal deden de buren dat uit eigen beweging al.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”