Ik denk dat dit wel een groot probleem is voor vele mede-eigenaars in VME's : een advocaat kost heel veel geld en dat is dan ook waarschijnlijk de reden waarom zo weinig eigenaars reageren op allerlei wantoestanden in hun VME. Zolang de financiële impact onder het ereloon van een advocaat blijft, kan de syndicus rustig zijn eigen wil doordrijven.Maanden nadien ontving ik via de nieuwe syndicus mijn eindafrekening opgesteld door de vorige syndicus. Daaruit blijkt dat ik een tegoed heb van ongeveer 300 EUR voor de periode die eindigde eind maart 2012. Tegelijkertijd deelde de nieuwe syndicus me mee dat hij door de vorige syndicus in het bezit was gesteld van de banktegoeden van de VME. Bij de afrekening die mij werd toegestuurd was een brief van de nieuwe syndicus waarin die meedeelde dat hij het tegoed zo snel mogelijk op mijn rekening zou storten.
Tot op heden heb ik echter nog niets ontvangen. De syndicus zegt me dat een aantal eigenaars nog bedragen moeten betalen voor die periode en dat hij daarop wacht alvorens mijn tegoed uit te betalen.
Ik ben het wachten nu beu en wil tot actie overgaan. Gelet op het bedrag kan ik hiervoor geen advocaat inschakelen.
Ik heb ALLE zaken die ik voor vredegerecht bracht gewonnen. Nooit een advocaat onder de arm genomen.Ik denk dat dit wel een groot probleem is voor vele mede-eigenaars in VME's : een advocaat kost heel veel geld en dat is dan ook waarschijnlijk de reden waarom zo weinig eigenaars reageren op allerlei wantoestanden in hun VME. Zolang de financiële impact onder het ereloon van een advocaat blijft, kan de syndicus rustig zijn eigen wil doordrijven.Maanden nadien ontving ik via de nieuwe syndicus mijn eindafrekening opgesteld door de vorige syndicus. Daaruit blijkt dat ik een tegoed heb van ongeveer 300 EUR voor de periode die eindigde eind maart 2012. Tegelijkertijd deelde de nieuwe syndicus me mee dat hij door de vorige syndicus in het bezit was gesteld van de banktegoeden van de VME. Bij de afrekening die mij werd toegestuurd was een brief van de nieuwe syndicus waarin die meedeelde dat hij het tegoed zo snel mogelijk op mijn rekening zou storten.
Tot op heden heb ik echter nog niets ontvangen. De syndicus zegt me dat een aantal eigenaars nog bedragen moeten betalen voor die periode en dat hij daarop wacht alvorens mijn tegoed uit te betalen.
Ik ben het wachten nu beu en wil tot actie overgaan. Gelet op het bedrag kan ik hiervoor geen advocaat inschakelen.
Maar kan een individuele gewone mede-eigenaar, t.t.z. die geen jurist is, werkelijk een zaak winnen bij de vrederechter zonder de hulp van een advocaat in een materie die nogal complex is ? Hebben sommige forumgebruikers hier ervaring mee en welke ?
(Ik stel deze vraag omdat roharro me reeds meer dan een keer heeft gesuggereerd een procedure voor de vrederechter op te starten.)
B.
Vervolg:Neen u dient de vme en diens vertegenwoordiger in gebreke te stellen.
Art. 577-8
§ 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeëigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht :
...
6° de vereniging van medeëigenaars, zowel in rechte als voor het beheer van de gemeenschappelijke zaken, te vertegenwoordigen.
...