Er staat op één van die VME balansen een activapost "Nieuw Dak".In de bedrijfseconomie spreekt men van "activeren" van bepaalde kosten of het op het activa van de balans onderbrengen. Het gaat dan om hoge bedragen die over een aantal jaren worden 'afgeschreven' d.i. ten laste gelegd van verschillende boekjaren. Of dit aan de orde is voor een VME is mij niet duidelijk. Daar worden jaarlijks de werkingskosten verdeeld volgens de aandelen onder de mede-eigenaars. Voor grote investeringen wordt pro-actief een spaarpot aangelegd onder de vorm van het reservekapitaal. Op deze spaarpot kan dan een beroep worden gedaan.
Volgens de basisakte zijn alle delen verdeeld tussen de eigenaars en die quotiteiten samengeteld vertegenwoordigen 100 percent van de gemene delen.Best is er de basisakte op na te lezen. Daar staat de opdeling tussen gemeenschappelijke en privatieve delen en de desbetreffende aandelen.
Het dak zal in het kader van de komende hervorming van het kadaster en afzonderlijk subnummer krijgen als gemeenschappelijke deel, van het bebouwd kadastraal perceel, in gedwongen mede-eigendom, maar beheerd door de VME.Syndicus zegt me:"Het dak van het gebouw maakt deel uit van de VME en heeft geen afzonderlijke kadastraal nummer zodoende dat de vernieuwing van het dak wel dient aanzien te worden als een investering."
Persoonlijk deel ik je mening.Ik heb mijn vraag intussen al voorgelegd aan het CBN en zal het antwoord hier meedelen.
Ik ben inderdaad de Rekeningcommissaris, vandaar mijn bezorgdheid.Het dak zal in het kader van de komende hervorming van het kadaster en afzonderlijk subnummer krijgen als gemeenschappelijke deel, van het bebouwd kadastraal perceel, in gedwongen mede-eigendom, maar beheerd door de VME.Syndicus zegt me:"Het dak van het gebouw maakt deel uit van de VME en heeft geen afzonderlijke kadastraal nummer zodoende dat de vernieuwing van het dak wel dient aanzien te worden als een investering."
Meer info: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39&t=54895
Persoonlijk deel ik je mening.Ik heb mijn vraag intussen al voorgelegd aan het CBN en zal het antwoord hier meedelen.
De inventaris van de VME op het einde van het betrokken boekhoudjaar is niet vermoedelijk conform de bestaande richtlijnen. De commissaris van de rekeningen dient dit te melden. Plus de eventuele gevolgen zo de inventaris toch aanvaard wordt, mee te delen in zijn verslag (met verzoek het verslag te voegen bij de uitnodiging als de statuten dit nog niet voorzien).
Dat vermoeden heb ik al geruime tijd.Ik beging mij af te vragen of deze syndicussen niet een vergadering van één of andere beroepsvereniging hebben bijgewoond waar ze verkeerd zijn voorgelicht....