Naast mijn tuin werd destijds een garagegebouw gezet. De uitlopers van de fundamenten liepen tot halve meter in mijn tuin zodat daar geen gras kon groeien. Let wel: het gaat om betonuitlopers, dus geen nette rechte aflijning.
Ik heb deze uitlopers met een breekhamer verwijderd zodat de fundamenten nu stoppen onder de muur.. De syndicus die eigenaar is van het appartementsblok en dus het garagecomplex dreigt echter met een proces: ik zou deze uitlopers niet mogen verwijderd hebben. Volgens hem gaat het om fundamenten van een gemeenschappelijke muur, en was er een overeenkomst met de vorige (overleden) eigenaar van mijn woning.
Spijtig dat hier geen foto 's kunnen worden gepost, wat een dergelijke uitgelopen troep rechtvaardigen is absurd. Persoonlijk vind ik dat het hier gaat om een bouwovertreding!
Wie heeft gelijk? Mocht ik deze uitlopers verwijderen? Overigens heb ik nog geen bewijs dat het hier werkelijk gaat om een GEMEENSCHAPPELIJKE muur. Mogelijks betreft het een scheidingsmuur, en volgens wat ik kon opzoeken is dit een gans ander verhaal en is de eigenaar van de muur 100% in overtreding.
Hoe/waar kom ik tot de wetenschap of het nu een gemeenschappelijke muur dan wel een scheidingsmuur betreft? En maakt dit eigenlijk wel iets uit en is de eigenaar niet sowieso in overtreding?