Beste mensen,
Ik heb een paar cases waar ik graag wat informatie over zou willen hebben. Doodsimpel in de meeste hun ogen maar ik krijg niet echt een eenduidig antwoord. Daarom...
Case 1:
Kinderjuf heeft het heel druk alle kleuters hun jasje uit te doen in de gang en sommeert iedereen om in de gang te wachten. Meisje A negeert dit en loopt halsoverkop naar binnen en ziet een doos met melk staan. Daar ligt een schaar bij en ze probeert het melkpak open te wrikken maar de schaar schiet in haar oogje. Oogje is onherroepelijk verloren.
MIJN IDEE:
Er is geen sprake van schade aan derde. Dus het automatisme naar 1384 (juf-kleuter) is hier niet van toepassing. Wat wel van toepassing is is 1382 (Juf-Kleuter). Klopt dit?
Case 2:
Jongen A slaagt tijdens de les met een lat op Jongen B zijn hand. Vinger gebroken.
MIJN IDEE:
1382 schade aan derde die vergoed moet worden. Automatisme naar 1384 - slecht toezicht leraar.
Case 3:
Oude vrouw valt met fiets over een riooldeksel in de stad. Vrouw is zwaargewond. Na onderzoek bleek dat het riooldeksel verkeerd lag (met de gaten in de rijrichting). Wie wordt hier aansprakelijk voor gesteld?
MIJN IDEE:
Geen 1382 => geen schade aan derde. Wél 1383 gemeentebestuur/arbeider. Nalatigheid/Onvoorzichtigheid?
Dit zijn enkele cases die kunnen voorkomen op het examen... Kan iemand mij hier duidelijkheid over verschaffen want ik begrijp niet goed in welke gevallen 1382 wordt aangebracht. Ik dacht dat dit werd aangebracht wanneer er schade was. Maar blijkbaar is dit énkel het geval wanneer er schade aan DERDE is?
Alvast bedankt voor de zeer nodige hulp!