kindjes van de buren spelen in mijn tuin

azuur
Topic Starter

kindjes van de buren spelen in mijn tuin

#1 , 05 aug 2014 22:48

Ik woon in een nieuw aangelegde verkaveling met een heleboel kindjes en dus vriendjes voor mn dochtertje van 8. De kindjes lopen af en aan bij mekaar, rijden hier rond op hun fietsjes, en soms gebeurt het dat ze met zn allen (ongevraagd) in mijn tuin belanden. Dit gebeurt zonder dat daarover afspraken zijn gemaakt tussen de ouders onderling.
Maar wat als andermans kindje zich dan pijn doet in mijn tuin? Ben ik dan verantwoordelijk? Er is een hekje, maar dat is niet op slot met de sleutel, vind ik ook zo ongezellig...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 05 aug 2014 22:50

Indien ze ongevraagd in uw tuin lopen dan bent u niet verantwoordelijk voor het toezicht.
Het is immers best mogelijk dat u niet op de hoogte bent van hun aanwezigheid.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

azuur
Topic Starter

#3 , 05 aug 2014 22:58

dankjewel voor uw reactie.
Maar wat verstaat men dan onder "ongevraagd"? Is dat dan met de ouders?
Eigenlijk is het hier zo n beetje af en aan lopen van kindjes in mn tuin, meerder keren per dag, dan weet en zie ik wel dat ze er zijn. Ben ik dan verantwoordelijk omdat ik ze niet wegstuur?

Reclame

Kingfisher

#4 , 06 aug 2014 06:49

Daarvoor dient een familiale verzekering. Ofwel verbied je uw dochter en haar vriendjes te spelen in de tuin ofwel zorg je ervoor dat de tuin kindveilig is en neem je een familiale ( een ongeval is toch nog steeds mogelijk).

roharro

#5 , 06 aug 2014 13:18

Ik denk niet dat de vraag daarover ging. Vanzelfsprekend dat het nodig is een familiale polis af te sluiten en nog meer in dit geval.
Echter de vraag is wat de verantwoordelijkheid is indien iemand zonder toelating in uw tuin komt en daar door zijn eigen fout schade aan zichzelf veroorzaakt.
Bijv. men heeft in zijn voortuin een siervijver en ongevraagd + ongemerkt komt daar een jong kind in baden, struikelt en verdrinkt. Of je hebt een zwembad in je tuin, buurtkinderen komen ongevraagd in je tuin en verdrinken in het zwembad.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 aug 2014 13:34

Het is mij niet echt duidelijk of het het dochtertje van de topic starter is dat de vriendjes meeneemt naar de tuin van de topicstarter, of dat het andere kinderen zijn (zonder het dochtertje erbij) die op eigen initiatief in de tuin spelen. In het eerste geval denk ik niet dat de topic starter zich van de verantwoordelijkheid kan ontrekken als er iets gebeurt. Het is immer het dochtertje van de topic starter dat de vriendjes meebracht naar de tuin, en aangezien de topic starter toch verondersteld wordt toezicht te houden op haar eigen dochtertje, kan ze niet claimen dat ze niet wist dat de andere kinderen in de tuin waren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

azuur
Topic Starter

#7 , 06 aug 2014 22:46

Het is inderdaad mijn eigen dochtertje dat de kindjes meebrengt.
Jammer voor de kindjes dat je ze eigenlijk op straat moet 'jagen' omdat je schrik hebt dat een ongelukje naast het leed voor een slachtoffer, ook nog kan uitdraaien op problemen met verzekeringen en rechtszaken en toestanden. :(

Hartelijk dank allemaal voor jullie advies!

Lanox

#8 , 06 aug 2014 23:24

Daar heb je dan ook een familiale verzekering voor. Als je de kostprijs van zo een verzekering vergelijkt met wat voor dekking je ervoor krijgt, dan is dit volgens mij één van de nuttigste verzekeringen die je kan hebben.

Franciscus

#9 , 06 aug 2014 23:48

Familiale verzekering ...dacht iets van een 70 €
voorzie ook vreemden die aanwezig zijn.
Afzonderlijke rechtsbijstand
Soms kan ook contractuele verplichtingen extra opgenomen worden zeker bij de rechtsbijstand.
Minderjarigen worden dikwijls ook ingedekt voor 'strafbare' feiten. leeftijd kan verschillen van maatschappij tot maatschappij.
Eens wat polissen opvragen.. uit de gemeentelijke biblio eens wat 'testaankopen' raadplegen.

yvonna

#10 , 07 aug 2014 01:23

Azuur
Ik begrijp uw bezorgdheid hoor.Maar hebt ge er nog niet aan gedacht dat het voor uw dochtertje aangenaam is om met vriendjes of vriendinnetjes te spelen en dat het voor u best is dat ze op de eigen tuin is. Ik zou me meer zorgen maken moest mijn kind ergens anders zijn.
Misschien beter een goede verzekering nemen en verder bent ge daar toch om een oogje in het zeil te houden en verder aan niets denken want ge niet alles voorzien. Ikzelf heb als kind op de straat gespeeld en al die jaren gelukkig niets tegengekomen maar goede herinneringen aan de omgang met andere kinderen.

Groetjes Yvonna

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”