Loslopende hond - kan je klacht indienen ?

Mupken
Topic Starter

Loslopende hond - kan je klacht indienen ?

#1 , 06 jan 2014 09:48

Beste,

zonet heb ik mijn zoontje van 2 naar de onthaalmoeder gebracht. Mijn onthaalmoeder doet ook voor- en naschoolse opvang voor een kleuterschooltje dat op pakweg 200m ligt. Ze brengt en haalt de kindjes altijd te voet. Naast het schooltje woont een man met een hond.

Onlangs wandelde ik mee met mijn onthaalmoeder: 4 kindjes tussen 1 en 2 jaar in de bolderkar, zij en ik... De hond zat los op straat... De onthaalmoeder heeft dan op de hond geroepen dat hij de tuin in moest en toen hij daar zat, wilde ze de poort toe trekken voor ze met de kindjes passeerde. De hond heeft toen haar pull stuk gebeten.
Ze heeft de eigenaar hier op aangesproken en volgens hem is het haar eigen schuld: zij moet van zijn poort afblijven.
Mijn onthaalmoeder weet ook dat het niet gepast is die poort dicht te doen, maar ze wou haar kindjes in veiligheid houden en dus de hond achter slot en grendel. Had de hond gezeten waar hij hoorde, dan had ze die stap niet moeten zetten...

Vandaag ga ik mijn zoontje naar de onthaalmoeder brengen. Op het moment dat ik terug naar mijn auto wandel, loopt diezelfde hond ineens door de tuin van mijn onthaalmoeder, de eigenaar nergens te bespeuren.
Ik ben er écht niet gerust in: het is een kalf van een hond (groter dan mijn zoontje van 2), het verleden heeft uitgewezen dat de hond effectief durft te bijten... Die hond loopt daar continu los door 't straat en mijn zoontje speelt daar in de zomer ook buiten...
En hij hoeft niet eens te bijten, als die hond tegen mijn zoontje opspringt met zijn volle gewicht, kan die zich lelijk zeer doen.

Mijn onthaalmoeder heeft hiervoor al eens naar de politie gebeld, maar die beweren hier niets aan te kunnen doen.

Zijn er stappen die wij kunnen ondernemen ? We dachten eraan de hondenvanger te bellen: zodra die man het in zijn portemonnaie voelt, zal hij wel dimmen... Maar eer de hondenvanger ter plaatse is, is die hond 9 kansen dan die 10 weer netjes thuis...

Wat kunnen wij ondernemen om de veiligheid van onze kindjes te garanderen ?

Alvast bedankt !
Cindy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
yvonna

#2 , 06 jan 2014 10:07

Ik zou eens naar de burgemeester gaan. En als dit niet helpt. Eens de krant erbij halen voor een artikel te schrijven. Die hond mag absoluut niet los lopen buiten zijn eigendom.

Groetjes Yvonna

Mupken
Topic Starter

#3 , 06 jan 2014 10:11

Zelf ben ik geen 'publiciteitsmens' dus die krant zie ik niet meteen zitten... De burgemeester contacteren lijkt me alvast een goed idee...
Ik begrijp die man niet goed: zelf heb ik 2 honden (ben dus zeker geen hondenhater) en weet ik hoe belangrijk het is voorzichtig te zijn: kindjes die met een bal spelen, kindjes die aan die leuke staart proberen te trekken, kindjes die de hond willen aaien op het moment dat ze net gaan eten...
Het is allemaal zo snel gebeurd ! Ik laat mijn zoontje dan ook nooit alleen met mijn honden, ook al zijn het kleinere rassen en ken ik die door en door... Laat staan dat ik er gerust in ben met zo'n 'kalf' dat ik niet ken en waarvan ik weet dat hij hapt...

Reclame

Turaki

#4 , 06 jan 2014 11:49

Iedere keer meteen politie bellen (lokale tijdens de diensturen, anders rechtstreeks naar 101/112), verwijzen naar het onmiddellijk gevaar voor kleine kinderen, en wachten tot deze ter plaatse is. En als de lokale politie niets wil doen, altijd rechtstreeks naar 101/112 bellen, oproepen hier worden opgenomen, en lokale politie is dan minder geneigd om een oproep naast zich neer te leggen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jan 2014 15:57

Wel het al of niet laten loslopen van een hond is bij mijn weten een gemeentelijke bevoegdheid.
Dat wil zeggen dat het dient opgenomen te zijn in het gemeentelijk politiereglement/GAS reglement.

Neem contact op met de lokale politiezone. Gezien er al 'een bijt' incident was is het aangewezen dat de politie eerst in burger eerst eens controle uitoefent in burger.
Kwestie van de pakkans te verhogen.
Ook GAS- ambtenaren zijn in die optie bevoegd.

Een lijst van 'gevaarlijke honden' of wetgeving hierover bestaat niet in België... Wetsvoorstel is eind jaren 90 tussen zoveel andere zaken 'verdwenen' van de lijst voorstellen.
Persoonlijke ervaring .... er bestaan eerder gevaarlijke baasjes dan honden.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 jan 2014 13:46

Optie van de burgemeester heb ik in het verleden al weten werken in een gelijkaardige situatie: burgemeester is en blijft de baas van de lokale politie. Als blijkt dat een kind door een hond gebeten wordt, en er is aan de politie op voorhand gemeld dat er een gevaarlijke situatie was en de politie heeft niets gedaan, wees dan maar zaker dat de burgemeester achteraf niet aan de pers wil gaan uitleggen wat er gebeurd is.

Een brief schrijven naar de burgemeester waarin de situatie uitgelegd wordt, gewezen wordt op potentieel gevaar voor de kinderen, en het feit dat de lokale politie niets wil doen, kan wel eens effect hebben. Vraag de burgemeester of hij er mee zou kunnen leven als er een incident is met één van de kinderen en die hond, wetende dat de situatie hem gemeld is, en zijn diensten niet ingegrepen hebben.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”