Straatverlichting

treeflame
Topic Starter

Straatverlichting

#1 , 11 okt 2010 09:39

Hopelijk zit ik op het juiste forum, ik weet niet echt of dit een vastgoedprobleem is...

Ik woon in een gelijkvloers appartement in een kleine straat. Meer dan een jaar was de straatverlichting kapot (nu nog is er geen licht overigens), en die straat was bovendien meer een put dan een straat.

In mei is de stad begonnen met werken om de volledige straat opnieuw aan te leggen (woehoe). Momenteel zijn ze nog bezig. Een maand geleden kom ik thuis, en zie ik ineens dat in het midden van mijn woonkamerraam (aan de voorkant) de aanvang staat van een straatverlichting (op dit moment nog een buis met draden, maar als ik dat denkbeeldig doortrek, komt die lamp precies in het midden van mijn raam, op zo een twintig cm afstand van dat raam).

Mag dat zomaar? Oorspronkelijk, voor de werken, stond er geen straatverlichting aan mijn kant van de straat. Kan de stad zomaar ineens beslissen, vanaf nu zetten we lichten aan die kant, en in het midden van dat appartementsraam?

Ik heb al een mailtje gestuurd naar de stad, die zeggen dat ze daar wel een licht moeten zetten, want dat er anders een zwarte vlek zal zijn in de straat. Heel leuk, vooral dat er langs mijn kant nog nooit verlichting is geweest. Ervoor was die zwarte vlek dan klaarblijkelijk geen probleem... Ik vroeg mij gewoon af of daar regels voor bestaan...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 11 okt 2010 10:19

De straatverlichting is normaal de bevoegdheid van de netwerkbeheerder. Als er een licht defect is kan u hen contacteren en wordt het bijna onmiddellijk hersteld.

Wat dat nieuwe licht voor uw raam betreft vrees ik dat u nog weinig gaat kunnen doen. Bij openbare werken zijn de gedetailleerde uitvoeringsplannen op voorhand beschikbaar ter inzage, waarbij u DAN uw bezwaar kan uiten tegen bepaalde zaken.

treeflame
Topic Starter

#3 , 11 okt 2010 14:45

Ja, die verlichting is 3 keer doorgegeven aan de stad, en dan nog eens twee keer aan de netwerkbeheerder. Vervolgens heb ik het maar opgegeven.

Euhm, inderdaad, ervoor waren ze te bekijken. Maar op die plannen staat nergens dat er een straatverlichting in de vorm van een paal komt. Gewoon een kruisje. Tegenwoordig is er ook straatverlichting in de grond...

Reclame

culpa0706

#4 , 11 okt 2010 22:46

Het lijkt dat hier toepassing moet gemaakt worden van de zogenaamde "evenwichtsleer". Deze leer ligt verscholen in art 544 BW dat gewoon de juridische definitie geeft van eigendom. Het komt erop neer dat, zoals de naam het zegt, er een evenwicht moet zijn tussen 2 naburige erven. Een evenwicht tussen uw raam en uw rechten om ongestoord te mogen genieten van het uitzicht en niet op een lelijke paal hoeven te kijken enerzijds, en anderzijds het algemeen nut van de verlichting. Met een aantal criteria moet rekening gehouden worden, en een van die criteria is de zogenaamde "eerst ingebruikname". Uw raam stond er eigenlijk als eerste, en nu komt daar een of andere publieke instelling daar doodleuk een paal voor plaatsen.

Dit is echt een feitenkwestie hoor, maar men kan zich de vraag stellen of men hier niet gewoon rekening mee had kunnen houden bij het tekenen van die plannen voor de verlichting. Zou het zo'n ramp zijn om die paal zo op te schuiven naar links of rechts zodat niemand er last van heeft (natuurlijk niet gewoon voor het raam van een ander plaatsen...), bijvoorbeeld voor een muur. Als dit niet het geval is, denk ik dat u dit zal moeten ondergaan in het algemeen belang. De paal gewoon niet plaatsen zou inderdaad een donkere vlek geven en de verkeersveiligheid niet ten goede komen.

U moet wel snel naar een advocaat stappen wanneer u wilt dat dit opgelost geraakt, want ik denk niet dat ze ermee kunnen lachen als u daarmee afkomt wanneer de paal er staat en dan pas dit probleem wil gaan verhelpen. Het zal dan namelijk veel duurder uitkomen voor én de paal te verzetten, én de kabels opnieuw door te trekken (om nog maar te zwijgen wat voor extra hinder dit met zich mee zal brengen) wanneer de rechter zou toekennen dat u in uw recht bent en oordeelt dat de paal er niet mag staan, hetgeen onwaarschijnlijker wordt naarmate u langer gaat wachten een procedure in te stellen.

Mijn bescheiden conclusie is dat dit een feitenkwestie is waarbij de belangen van de gemeenschap (voor goede verlichting) moeten worden afgewogen tegenover uw recht op een fatsoenlijk uitzicht waarbij het cruciaal gaat zijn of de paal al dat niet nét voorbij de ramen kan geplaatst worden zonder dat dit de goede verlichting van de straat in het gedrang brengt. Wanneer dit laatste niet het geval is, geef ik u persoonlijk weinig kans op slagen.
Nemo censetur ignorare HdR

Lightning

#5 , 11 okt 2010 23:13

@culpa0706: Mooie theorie, maar om dat soort zaken voor te zijn bestaat er zoiets als het openbaar onderzoek. Als niemand bezwaar aantekent in de X dagen voor de werken aanvang nemen mag verondersteld worden dat iedereen akkoord gaat met de uitvoering van de vergunde werken.

Terug naar “Andere”