klinkers/verharding

sunny1z
Topic Starter

klinkers/verharding

#1 , 03 apr 2013 15:27

Hallo,

onze buurman is een fervent autotechnieker. Hij zit samen met zijn broer soms hele dagen in de garage die bijna 10 meter breed is en minstens even diep aan zijn auto's te prutsen. De garage staat in zijn achtertuin op een tiental meter van zijn woning.

De werken gaan door tot negen à tien uur 's avonds. Dit gaat gepaard met geluidshinder, het open- en dichtslaan van garage- en autodeuren. Kloppen.. slijpen.. auto's die toekomen en vertrekken.

We zitten met een kindje van twee jaar en het lawaai grenst aan zijn slaapkamertje. Ik heb al herhaaldelijk gevraagd om de stoppen met dat lawaai en rekeing te houden met ons. Laatst kwam hij in volle woede naar me toe gestormd omdat hij vond dat hij in zijn recht was en wij op zijn 'kap' zaten.

Via de gemeente heb ik hem al een milieuvergunning laten aanvragen omdat daat beperkingen aan verbonden zijn kwa overlast.. maar tot dusver heeft de gemeente daar niet veel mee gedaan.

Om de last wat te beperken hadden we naast de gemeenschappelijk omheining een houten schutting van twee meter hoog gezet om het lawaai niet meer te horen het felle TL licht niet meer te zien. De kosten hebben we zelf gedragen. Ik had hem via sms gevraagd om eventueel gezamelijk een hooge omheining te zettenop een hoogte van min 2 meter. Maar hij schreef me "ge doet maar.. jullie rust is jullie luxe" Vandaar dat ik het zelf betaald heb

Vorige zomer heeft hij de gemeenschappelijk draad omheing afgebroken zonder dat wij dit toegestaan hadden. Ik heb mijn deel van het geld terug gevraagd en na lang zagen gekregen. Uiteindelijk krijgt hij een gratis houten schutting.

Omdat ik nu nog klaag over het lawaai zit hij constant te dreigen dat mijn schutting te hoog is. Ik weet niet wat ik nog kan doen...

Om een lang verhaal kort te maken en omdat de gemeente niets wil ondernemen vroeg ik mij af wat ik nog kan ondernemen.

Zijn oprit naast zijn woning en de afstand achter zijn huis ligt vol met kllinkers en een deel terras. Mag dit ook zomaar? Of zijn er regels aan de verharding en de oppervlakte daarvan?

Kan hij eisen dat de schutting moet verwijderd worden? Kan ik dan eisen dat hij die omheining weer terug plaatst etc....

Guy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 apr 2013 16:43

Een antwoord op al uw vragen: politiereglement / verkavelingsvoorschriften. Daarin zal je vinden:
1. Hoe hoog de omheining mag zijn
2. Of de tuin van de buurman volledig beklinkerd mag zijn
3. Wat de policy van de politie is tov geluidsoverlast
enz...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#3 , 04 apr 2013 18:54

Handelsactiviteiten, milieu inbreuken, nachtlawaai, geuroverlast enz enz ..
Zwartwerk ...noteer de nummerplaten maar van iedereen die zijn wagen daar binnenbrengt.

Reclame

sunny1z
Topic Starter

#4 , 15 jul 2013 09:22

Handelsactiviteiten, milieu inbreuken, nachtlawaai, geuroverlast enz enz ..
Zwartwerk ...noteer de nummerplaten maar van iedereen die zijn wagen daar binnenbrengt.

Maar wat kan je daar verder mee doen? Ik heb al een lijstje met nummerplaten... maar een vrouw van de gemeente vertelde me dat hij in die garage aan auto's van anderen mag werken? (in beperkte mate mss?)

Welke wegen kan ik bewandelen?

eylis

#5 , 15 jul 2013 09:48

De vrouw van de gemeente is niet echt volledig in haar uitleg: De man in kwestie mag inderdaad aan auto's van anderen werken... maar hij moet de inkomsten wel aangeven aan de belastingen... belastingsinspectie een seintje geven dat er nogal intensief auto's gerepareerd worden op nr. x in straat Y, mét vermelding van de nummerplaten :-)?
Gevolg: degenen die hun auto laten repareren bij buurman gaan ook een fiscale veeg uit de pan krijgen (in het zwart je auto laten herstellen) en de klandizie zal vanzelf terugvallen tot een occasionele reparatie binnen de perken.

eylis

#6 , 15 jul 2013 09:54

enne VLAREM inseinen? als die kerel auto's repareert, draait hij ook de motorolie af. Dat moet je op een correcte wijze laten afhalen, verwijderen....

sunny1z
Topic Starter

#7 , 15 jul 2013 14:45

De vrouw van de gemeente is niet echt volledig in haar uitleg: De man in kwestie mag inderdaad aan auto's van anderen werken... maar hij moet de inkomsten wel aangeven aan de belastingen... belastingsinspectie een seintje geven dat er nogal intensief auto's gerepareerd worden op nr. x in straat Y, mét vermelding van de nummerplaten :-)?
Gevolg: degenen die hun auto laten repareren bij buurman gaan ook een fiscale veeg uit de pan krijgen (in het zwart je auto laten herstellen) en de klandizie zal vanzelf terugvallen tot een occasionele reparatie binnen de perken.
Dank je voor je reactie, Eylis.

Dus in principe mag je aan semi prof. aan auto's werken in een verkaveling, denk je?

Ik zal dat van de belastinginspectie eens opzoeken hoe ik mijn weg daar kan in vinden en ze evt. contacteren.

Probleem is dat deze man ambtenaar/agent/bewaker is. Hij heeft de wijkagent al aan zijn kant.. dus de belastinginspectie kan ook geen probleem zijn vrees ik.

Moeten ze hem dan niet op heterdaad betrappen? Er zit ook niet altijd regelmaat in de dagen/uren

Franciscus

#8 , 15 jul 2013 14:57

ALS hij ambtenaar is dan is de kans heeel klein dat hij een ondernemingsnummer heeft.
Wijkagent is één maar wat zegt de milieupolitie over die zaak.
Hier in A werd die zo wie zo gecontroleerd door deze en andere diensten
Ga met de teammanager van de dienst milieupolitie praten en leg daar de ganse zaak uit.

Het kan zijn dat er niet veel inbreuken zijn maar alleszins is er 'geluidsoverlast ' storend voor de buren.

sunny1z
Topic Starter

#9 , 15 jul 2013 15:04

Dank je.

De wijkagent heeft eens een buurtonderzoek gedaan. en gevraagd over anderen last van hebben. Maar zijn andere buur die doet hetzelfde (in mindere mate) en die durft daar niet op klagen. De overburen zijn zitten er te ver vanaf en die hoordend at ook niet.

Enkel wij, als naaste buur omdat de poort naar ons terras is gericht en de parking naast ons terras ligt.

Dus op dat vlak staan we alleen... maar eens gaan informeren kan geen kwaad

Xastheron

#10 , 18 jul 2013 07:26

Uit "milieugids Vlaanderen"
werkplaatsen voor het nazicht, het herstellen en het onderhouden van motorvoertuigen (al of
niet met inbegrip van carrosseriewerkzaamheden) met gebruik van:
- maximum 4 schouwputten of hefbruggen, wanneer volledig of gedeeltelijk gelegen in een gebied
ander dan industriegebied,
http://bito-ibot.sitepreview.nu/userfil ... Gewest.pdf

Daarenboven vereisten ivm waterdichte vloer, brandveiligheid, afgescheiden opvang afvalproducten... Bij twijfel eens de millieudienst contacteren?

Terug naar “Andere”