Breedte inrit

Trudo
Topic Starter

Breedte inrit

#1 , 17 jul 2013 10:53

Ik heb een paar maanden terug een woonhuis (± 20 jaar oud) gekocht met een voortuin waarvan een goede 40 m2 achter het voetpad beklinkerd is, waar bv geparkeerd kan worden.

De straat blijkt eigendom van het Vlaams Gewest en van de Afdeling Wegen en Verkeer krijg ik nu bericht dat ik die beklinkerde zone dien op te breken omdat die daar indertijd onvergund zou aangelegd zijn. Ik wens die echter te behouden om reden van onderhoud. Mijn voorstel om amsterdammertjes met kettingen te plaatsen om deze onberijdbaar te maken werd afgewezen.

Klopt dit allemaal wel met de vigerende wetten en decreten ? Mag men zijn voortuin niet (deels) beklinkeren en indien niet, werden dergelijke kleine bouwovertredingen niet reeds enkele jaren geleden amnestief geregulariseerd ?

Alvast dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 17 jul 2013 11:19

Hoe lang liggen deze klinkers daar?

Xastheron

#3 , 18 jul 2013 07:29

Het probleem zal niet het berijdbaar zijn van de voortuin, maar de afwatering naar de straatkant en het totaal oppervlak aan verharding dat aangebracht is. Misschien eerst eens aftoetsen aan de lokale decreten en nadien aanvraag tot afwijking/regularisatie indienen?

Reclame

eylis

#4 , 18 jul 2013 09:07

ik ken de materie niet goed (en wil dus wat bijleren)
Begrijp ik nu goed dat je in je eigen voortuin zomaar géén klinkers mag leggen (of liggen hebben?)
en hoe zit dat dan met voortuinen die betegeld of zelfs gebetonneerd zijn?

Als het probleem afwatering zou zijn, weet ik nu wel bijna zeker dat beklinkering juist een goede waterdoorlating garandeerd en betonnering of betegeling juist helemaal niet.

Turaki

#5 , 18 jul 2013 09:15

Leggen van verharding is vergunningsplichtig, met uitzondering van strikt noodzakelijke toegangen, en tuinpaden en terrassen aan zijkant en achterkant van de woning, met maximale oppervlakte van 50m² en binnen de 30 meter van de woning.

Verharding in de voortuin (buiten de oprit dan) zijn dus enkel mogelijk mits een bouwvergunning.

Trudo
Topic Starter

#6 , 19 jul 2013 13:47

Hoe lang liggen deze klinkers daar?
Weet ik niet exact maar zeker meer dan 10 jaar.

Trudo
Topic Starter

#7 , 19 jul 2013 13:49

Het probleem zal niet het berijdbaar zijn van de voortuin, maar de afwatering naar de straatkant en het totaal oppervlak aan verharding dat aangebracht is. Misschien eerst eens aftoetsen aan de lokale decreten en nadien aanvraag tot afwijking/regularisatie indienen?
Het is helemaal geen probleem van afwatering. Errond ligt een onverharde siertuin. Men zegt duidelijk dat de verharding weg moet omdat het niet als parkeerzone mag gebruikt worden.

Trudo
Topic Starter

#8 , 19 jul 2013 13:50

ik ken de materie niet goed (en wil dus wat bijleren)
Begrijp ik nu goed dat je in je eigen voortuin zomaar géén klinkers mag leggen (of liggen hebben?)
en hoe zit dat dan met voortuinen die betegeld of zelfs gebetonneerd zijn?
Ik stel mij dezelfde vraag, vooral omdat er talrijke dergelijke voortuinen in de buurt liggen.
Als het probleem afwatering zou zijn, weet ik nu wel bijna zeker dat beklinkering juist een goede waterdoorlating garandeerd en betonnering of betegeling juist helemaal niet.
Ook juist.

Trudo
Topic Starter

#9 , 19 jul 2013 13:51

Leggen van verharding is vergunningsplichtig, met uitzondering van strikt noodzakelijke toegangen, en tuinpaden en terrassen aan zijkant en achterkant van de woning, met maximale oppervlakte van 50m² en binnen de 30 meter van de woning.

Verharding in de voortuin (buiten de oprit dan) zijn dus enkel mogelijk mits een bouwvergunning.
OK, dank voor uw antwoord. Hebt u ook een link naar de wetgeving of decreten terzake ? Alvast bedankt.

Turaki

#10 , 19 jul 2013 14:47

OK, dank voor uw antwoord. Hebt u ook een link naar de wetgeving of decreten terzake ? Alvast bedankt.
Vrijstelling vergunningsplicht:
http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... ht1dec2010" onclick="window.open(this.href);return false;
Al wat niet in dit decreet staat, is wel vergunningsplichtig.

De rest van wetgeving vindt u ook op bovenstaande site terug (rechts naast het decreet).

Trudo
Topic Starter

#11 , 20 jul 2013 10:13

Vrijstelling vergunningsplicht:
http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... ht1dec2010" onclick="window.open(this.href);return false;
Al wat niet in dit decreet staat, is wel vergunningsplichtig.

De rest van wetgeving vindt u ook op bovenstaande site terug (rechts naast het decreet).
Dank u. Nog een vraagje : Zit daar een verjaringstermijn op ?

Turaki

#12 , 20 jul 2013 10:48

Op dezelfde site volgend document gevonden:
http://www2.vlaanderen.be/ruimtelijk/ha ... jaring.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Samengevat, als de klinkers er al meer dan 10 jaar liggen, en er is nooit een PV opgesteld, kan er niet meer vervolgd worden. U mag dit op alle mogelijke manieren bewijzen, maar google maps is hier vaak het meest aangewezen middel.

Let wel op, de toestand blijft illegaal, u mag niets aanpassen want dan kan men u toch nog verplichten de oorspronkelijke toestand te herstellen. Dien best ook een regularisatie-aanvraag in.

Trudo
Topic Starter

#13 , 20 jul 2013 11:53

Op dezelfde site volgend document gevonden:
http://www2.vlaanderen.be/ruimtelijk/ha ... jaring.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Samengevat, als de klinkers er al meer dan 10 jaar liggen, en er is nooit een PV opgesteld, kan er niet meer vervolgd worden. U mag dit op alle mogelijke manieren bewijzen, maar google maps is hier vaak het meest aangewezen middel.

Let wel op, de toestand blijft illegaal, u mag niets aanpassen want dan kan men u toch nog verplichten de oorspronkelijke toestand te herstellen. Dien best ook een regularisatie-aanvraag in.
Veel dank !

Terug naar “Andere”