2 verschillende verkavelingsplannen

nickje
Topic Starter

2 verschillende verkavelingsplannen

#1 , 17 feb 2015 23:01

Beste,
Ik heb vorig jaar april 2014 een bouwgrond aangekocht, bij een immokantoor.
daar zat een verkavalingsplan op van de verschillende stukken grond (het gaat hier om 5 stukken)
Ik heb een bouwgrond gekocht voor een gesloten bebouwing aan een gevelbreedte van 7,5 meter; met in totaal 3,85 a.
Ik heb daaropvolgend een architect aangesteld voor het plan op te maken van bouwbreedte 7,5m --> dit is eind december goed gekeurd door de gemeente.
Ik heb eindelijk mijn bouwvergunning!
Nu begin februari willen we aan de werken beginnen, nu blijkt dat ik maar een gevelbreedte heb van 7 meter! een halve meter te weinig..
Wij zijn direct naar notaris geweest, en wat blijkt? ze hebben daar een totaal ander verkavelingsplan dan wij!
vervolgens naar de gemeente geweest, daar hebben ze dus hetzelfde plan als ik waarop mijn bouwvergunning is goed gekeurd..
Het gaat hier dus om 2 totaal verschillende plannen, we hebben nu wel gezien dat er 2 landmeters in het spel zijn.
De akte die ik bij de notaris getekend heb, gaat om 3,60a; ik weet dat de grootte van het perceel wel wat kan verschillen, maar toch geen halve meter breedte??
Ik zit nu met het probleem dat ik niet op 7 meter mag bouwen, dan bega ik een bouwovertreding ( want bouwvergunning is goedgekeurd op 7,5m) en ik kan ook niet op 7,5m bouwen;
de bouwgrond naast mij is nog niet bebouwd, deze zou eventueel een halve meter aan mij geven, omdat hij méér heeft gekregen.
Mijn vraag is: Hoe kan het dat de gemeente en notaris een totaal ander verkavelingsplan hebben?? Wie is hier nu in de fout?

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 17 feb 2015 23:05

Is er dan geen plannetje bij de aankoopakte? Normaal gezien is dat steeds zo. Zeker bij een nieuwe verkaveling.
Staan er afmetingen van de bouwgrond in de aankoopakte?
Welke afmetingen bij het kadaster?
Hoe dan te weten gekomen dat de breedte niet 7,50 m is?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

nickje
Topic Starter

#3 , 17 feb 2015 23:37

Hey, er zat zeker een plannetje bij de aankoop, waarop 7,5m stond..
Bij de notaris stond wel 3,60 are ipv 3,85 in de akte 3 maand na de compromis en achteraf gebleken een afpalingsplan van 7 meter.
Bij het kadaster ook 7,5m en ook stedebouw 7,5 meter..
Ik wou vorige week beginnen met bouwen, toen hebben we gezien dat de paal op 7 meter stond, nu ligt alles dus stil.

Reclame

giserke

#4 , 18 feb 2015 00:58

Normaal wordt een verkavelingsplan eerst door de gemeente goedgekeurd, vooraleer de verkavelingsvergunning wordt toegekend en wordt uitgevoerd.
De PV van opmeting die bij uw koopakte zit, moet op basis van dat verkavelingsplan worden opgemaakt.

Hebt U een afschrift van het verkavelingsplan waarop de handtekening staat van de burgemeester en gemeentesecretaris van de desbetreffende gemeente?
Hebt U de akte overlezen voor U die akte ondertekende?

De PV van opmeting waarnaar een akte verwijst heeft voorrang op de oppervlaktes/ afmetingen in de akte.

nickje
Topic Starter

#5 , 18 feb 2015 01:28

Hey,
De verkalingsvergunning is goedgekeurd door de gemeente.
Het probleem hier is denk ik dat er 2 landmeters aan te pas gekomen zijn.
Het verkalingsplan die bij aankoop op het immo erbij zat, daar is idd een PV van opgesteld, maar dit stemt totaal niet overeen met het plan!
Het is een verkaveling van 5 gronden, en al deze percelen verschillen echt veel in bouwbreedte tgv het plan.
De huizen die er nu staan, zijn de bouwbreedte van het verkavelingsplan zonder PV.
Hoe kunnen ze mij een stedenbouwkundige vergunning dan geven aan 7,5 meter, terwijl bij notaris 7 meter is?
Ik begrijp er niets meer van. bij de notaris hebben ze ook het verkavelingsplan zonder PV, en dat is totaal anders dan op gemeente..
Als ik de akte getekend heb, stond er idd 3,60 ipv 3,85are, maar dat kan altijd wel wat wijzigen.
Mijn vraag is wie er nu eigenlijk een fout heeft?

Bedankt voor je reactie

nickje
Topic Starter

#6 , 18 feb 2015 09:50

Blijkbaar op kadaster ook plannen van 7 meter..
Hoe kan het dan dat ze op de gemeente en kadaster 2 totaal verschillende plannen hebben?
Moet dat niet naar elkaar gecommuniceerd worden?
Notaris, landmeter, gemeente? Wie is er in fout? Ik weet het niet meer..

BrechtS

#7 , 18 feb 2015 11:31

Blijkbaar op kadaster ook plannen van 7 meter..
Hoe kan het dan dat ze op de gemeente en kadaster 2 totaal verschillende plannen hebben?
Moet dat niet naar elkaar gecommuniceerd worden?
Notaris, landmeter, gemeente? Wie is er in fout? Ik weet het niet meer..
Die plannen op de gemeente, is dat niet wat jij hebt meegegeven met de vergunningsaanvraag?

roharro

#8 , 18 feb 2015 13:20

1. Maar hoe ziet het plannetje (breedte grond) eruit dat bij de notariële akte is gevoegd of waarnaar die akte verwijst?
Dat is bepalend.

2. Indien de compromis DUIDELIJK een andere breedte vermeldde dan kan u een schadeeis instellen bij de verkoper.
Een los flyertje dat immo u gaf heeft op zichzelf niet veel of geen bewijswaarde.

3. Wat zegt de gemeente nu ivm deze toestand?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

nickje
Topic Starter

#9 , 18 feb 2015 14:41

het plannetje dat bij de notariële akte toegevoegd was, is een opmetingsplan waarop 7 meter breedte staat. Ik weet dat dat bepalend is, maar bij de compromis heb ik een ander plan gekregen met duidelijk 7,5 meter bouwbreedte. Dit plan was geen los papier, het is aan de verkoopsakte aan geniet en door iedereen getekend.
De gemeente sprak om naar de vrederechter te stappen.
Nu, hebben we wel al veel heen en weer gebeld, en zouden we vrijdag opnieuw naar de notaris moeten gaan, om een nieuwe akte op te maken met de bouwbreedte van 7,5 meter..
Dus ik denk dat daar toch wat fout gelopen is, de landmeter is ook al op het matje geroepen.
Het zal uiteindelijk dus allemaal wel goed komen zonder advocaat of dergelijke, dat doet het alleen maar aanslepen.
Ik ben nu benieuwd om vrijdag te horen waar de fout ligt.
Allesinds een opluchting dat het goed zal komen, weliswaar met de nodig vertraging op de bouw.

giserke

#10 , 18 feb 2015 16:17

Wat vaak gebeurt is dat een verkavelingsvoorstel wordt uitgetekend, vooraleer het terrein opgemeten werd.
Nadien wordt dit dan wel gemeten, en hertekend voor de verkavelingsvergunning, maar ondertussen kunnen al vorige versies circuleren.

Inazuma
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 18 feb 2015 17:53

Kijk ook de afpaling na / meet de andere bebouwing na vanaf een vast referentiepunt.
Zou niet de eerste keer zijn dat de fout daar in zit.

Bouwt u als eerste, of staan de andere huizen er al ?

nickje
Topic Starter

#12 , 18 feb 2015 18:02

Hey,
Het is een verkaveling van 5 percelen. Daarvan staan er al 3 huizen.
Ik bouw dus als voorlaatste.
De huizen die er nu staan, staan op de bouwbreedte van mijn plan en dat van de gemeente.
We hebben het zelf ook afgemeten, en ik kom dus een halve meter te kort, terwijl de bouwgrond die naast mij ligt een halve meter meer heeft, (waarschijnlijk mijn halve meter) dat is gelukkig nog niet bebouwd.
Dus er is wel duidelijk een probleem met het plan en landmeter volgens mij.
De notaris heeft nu ook gezegd, dat er een ander plan opgemaakt is met 7,5 meter, daar moet ik dus vrijdag naartoe.
Ik ben eens benieuwd naar hun uitleg!
Allesinds bedankt voor alle tips.

mava105
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 feb 2015 20:07

Volgens mij is de verkoper/verkavelaar hier de enige schuldige. Hij dient er voor te zorgen dat hij zijn bouwpercelen verkoopt volgens de juiste landmetersplannen, zoals een architect er dient voor te zorgen dat de aannemer over de laatste plannen beschikt. Zou verkavelaar alvast ingebreke stellen, en al mijn bijkomende kosten + schadevergoeding , op hem verhalen. Mogelijks rekent aannemer u nog iets aan omdat hij de erf niet heeft kunnen beginnen, en zijn de werken daarom later klaar, en dient u X maanden meer te huren.
Er zal nu een nieuwe verkavelingsplan moeten worden opgesteld door landmeter (bijkomende kost) en mogelijks ook een nieuw vergunning aangevraagd. Gezien uw perceel nu ook een halve meter smaller is, heb je minder grond gekocht, en veranderd de aankoopprijs. En zal de architect een nieuw bouwplan moeten opmaken om nog te voldoen aan de voorwaarden.

Terug naar “Andere”