Ik ben een bouwgrond aan het bekijken en me aan het inlezen in de voorschriften. Op zich allemaal gewone dingen. Enkel 2 begrippen zijn me niet helemaal duidelijk en hopelijk kunnen jullie meer inzicht verschaffen.
Wat wordt er bedoeld met:
- Nevenbestemming?
Er zijn geen nevenbestemmingen toegestaan, vanwege het landelijke karakter en om geen extra verkeer in de straat te genereren.
Daaruit begrijp ik dat een winkel of kantoorruimte inrichting uiteraard niet gewenst is. Maar vrije beroepen zijn ook niet toegestaan. Ik heb geen vrij beroep, maar wil wel graag in de toekomst (part-time, bijberoep) van thuis uit werken met een BTW-nummer als grafisch ontwerper (dus dienstverlening, geen opslag van goederen).
Er zou geen kantoorruimte met aparte ingang, geen extra parking, geen reclame aan of rond de woning of dergelijke worden ingericht, maar uiteraard wel een ruimte met bureau die zal dienen als werkruimte (zoals vele mensen een aparte kamer als bureauruimte hebben ingedeeld). Ik zou zeker niet constant klanten over de vloer krijgen, maar ik kan ook niet uitsluiten dat er regelmatig een klant langskomt voor overleg. Het verkeer dat dit genereert is natuurlijk niet meer dan bij mensen die vb. veel vrienden over de vloer krijgen.
Is dit toegestaan als men spreek dat er geen nevenbestemmingen zijn toegestaan?
- Hoogte afsluitingen?
In de voortuin is een afsluiting toestaan met een maximale hoogte van 0,8m, voor het overige deel van het terrein gelden de standaardregels van open afsluiting en 2m.
Een toegangspoort van 1m80 met bijbehorende dichte afsluiting als extra beveiliging tegen inbraak is dan niet toegestaan? Een vergunning hiervoor verkrijgen is dan ook geen optie, neem ik aan.