Belasting 2e woonst laten schrappen wegens onbewoonbaar.

Modjo
Topic Starter

Belasting 2e woonst laten schrappen wegens onbewoonbaar.

#1 , 08 aug 2016 12:09

Mijn meter heeft een 2e woonst te Viroinval, het gaat om een Chalêt die volledig vervallen is en waar er geen stromend water is en geen verwarming is. Ik acht het zeer gevaarlijk om er te overnachten en ik vraag me af of deze "woonst" nog te bereiken is door de ruwe wegen door het bos.

Nu zijn de belasting op deze woonst toegekomen: 700€.

Kan ik iets aan deze belasting doen daar het louter om 4 muren gaat, die intussen al kunnen zijn ingestort, die nooit bezocht wordt zodat deze kan wegvallen? Want elk jaar 700€ betalen voor een tweede "woonst" die niet gebruikt wordt en niet leefbaar is lijkt me veel.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 aug 2016 12:33

Zal u door de gemeente woonst onbewoonbaar moeten laten verklaren en vermoedelijk ofwel renoveren of afbreken.
Vermoedelijk met verbod daar nog iets op te zetten na afbraak.

katwezel

#3 , 08 aug 2016 12:47

En bij kadaster wijziging laten doen anders blijft het een woning

Reclame

Modjo
Topic Starter

#4 , 08 aug 2016 15:27

En de belastingen nadat het onbewoonbaar wordt verklaard ligt hoger of lager als die van de 2e woonst?

asperger
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 aug 2016 17:13

En de belastingen nadat het onbewoonbaar wordt verklaard ligt hoger of lager als die van de 2e woonst?
Daarvoor moet u het tarief van leegstand dat van kracht is in de gemeente waar het goed gelegen is vergelijken met het tarief van de belasting op tweede verblijf aldaar. In de meeste gevallen is de belasting op een tweede verblijf het laagste van de twee.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis

#6 , 08 aug 2016 19:46

En een leegstandsbelasting is vaak progressief, dus elk jaar duurder.
Uw meter moet al zo lang zij de chalet bezit deze 2de verblijfstaks betaald hebben....

Terug naar “Andere”