Beste forum,
Volgende situatie : perceel van ongeveer 12 are, 20m aan de straatkant x 60m diep. Bouwgrond. Hierop staat een hoofdgebouw (meergezinswoning, 2 appartementen) in een halfopen bebouwing.
Enkele maanden geleden heb ik een princiepsaanvraag bij de stedenbouwkundige dienst van de gemeente ingediend om achteraan in de tuin een gebouw voor verblijfsrecreatie op te richten. Bedoeling : personen die werken in Brussel een tijdelijk verblijf aanbieden (bvb. gedurende de week). Max 50 m² grondoppervlak, 1.5 bouwlagen hoog. Dus hoofdfunctie van dit gebouw in de tuin is verblijfsrecreatie.
Antwoord van de gemeente : "in een bijgebouw kan geen woongelegenheid worden gemaakt, ook niet voor kortverblijf en B&B. Het voorzien van een tijdelijke woongelegenheid in een losstaand bijgebouw, louter om commerciële doeleinden, is dan ook niet aanvaardbaar."
Volgende vraag : ik vind geen enkele regelgeving die tijdelijk wonen in een bijgebouw verbiedt, noch op gemeentelijk vlak (stedenbouwkundige verordening), noch op het niveau van de Vlaamse Overheid. Vanzelfsprekend moet hiervoor een vergunning aangevraagd worden. Ik vraag me dan ook af hoe een vakantiehuisje (functie : verblijfsrecreatie) met bovenstaand antwoord van de gemeente vergund kan worden. Zie ik ergens een regelgeving over het hoofd die dit niet toelaat ?
Dank voor de input.