Ik begrijp niet op welke basis mijn vrouw onze zoon voor de vrederechter zou dagen?
Dat zult u toch wel aan uw vrouw moeten vragen , want wij kunnen niet weten welke reden zij kan opgeven .
Het enige inkomen dat we hebben is mijn pensioen, dus als ik daarvan een deel wil blijven gebruiken om onze zoon een dak boven zijn hoofd te geven, wat is daar fout mee?
Daar hebt u alle recht toe , en uw argument zal een doorslaggevende rol spelen bij vrederechter .
Zou een vrederechter daar überhaupt op in willen gaan?
Jazeker , want het woord zegt het zelf . Het is een rechter die de vrede probeert te bewaren , en conflicterende partijen probeert een oplossing te bieden waar ze vrede moeten/kunnen mee hebben
( een goede raad zeg maar , of in het ergste geval zal rechter aanraden om een sociale dienst te contacteren ).
In eerste instantie wordt zulk een procedure een verzoeningspoging genoemd , en als uw zoon geen zware feiten kunnen aangewreven worden , zal de vrederechter proberen uw vrouw te overtuigen van het onzinnige van haar vraag . U zal uiteraard ook uw mening mogen geven .
Uw vrouw hoeft daar niet mee akkoord te gaan ( let wel : de rechter spreekt in deze geen oordeel /veroordeling uit ) ; maar dan kan ze een gerechtelijke procedure inleiden bij dezelfde vrederechter , die dan een oordeel MOET uitspreken , die niet noodzakelijk in haar voordeel zal zijn , en haar geld kan kosten .