dreigen met afsluiting meter door trage energieleveranciers

artemis
Topic Starter

dreigen met afsluiting meter door trage energieleveranciers

#1 , 13 jan 2012 15:07

Wij hebben een nieuwe huurder sinds 1/12/2011.
De meterstanden werden opgenomen en nieuwe huurder kiest voor aparte leveranciers voor elektriciteit en aardgas.

Eerder deze week kregen wij een brief van Eandis met de mededeling dat er volgens hun gegevens geen afnamecontract is voor aardgas op het bewuste adres (wel voor elektriciteit) en dat zij daarom de meter zullen afsluiten op kosten van de eigenaar.
Wij namen meteen contact op met de nieuwe huurder waarop deze meedeelt dat zij begin december al het nodige voor de overnames heeft gedaan en zij geeft ons de namen van haar 2 energieleveranciers.
Wij nemen terug contact op met Eandis, geven hen de naam door van leverancier X waarop zij antwoorden dat het soms lang kan duren voor die gegevens bij hen binnenkomen. Op onze vraag om die leverancier dan te contacteren en na te gaan of er effectief al een contract is op die meter krijgen wij een volmondige 'njet, dat doen wij niet en als de gegevens niet snel genoeg binnenkomen zullen wij toch de meter afsluiten op uw kosten!'.
Daarnet neem ik contact op met de bewuste gasleverancier en vraag naar de stand van zake i.v.m. deze overname. Ik krijg als antwoord dat de overname effectief in december werd doorgegeven en dat zij vandaag alles aan Eandis zullen doorsturen. :twisted: Had ik nu niet gebeld... en... we moeten het nog zien...

Ik vind het niet kunnen dat een eigenaar financieel zou moeten opdraaien voor de traagheid van een energieleverancier waar hij geen enkel uitstaans mee heeft.
Bovendien beschikte Eandis wel degelijk over het nieuwe afnamecontract voor elektriciteit en was de identiteit van de nieuwe bewoner hen dus bekend. Waarom gaan ze dan niet daar aankloppen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 23 jan 2012 18:29

ik zit ook in zo een gelijkaardige "situatie" met Eandis

Eandis kan op eigen initatief zomaar geen budgetmeter plaatsen.

dit komt rechtstreeks van hun eigen site:

http://www.eandis.be/eandis/klant/k_budgetmeter.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Wanneer wordt de budgetmeter geplaatst?
De netbeheerder kan de budgetmeter pas plaatsen nadat hij de huishoudelijke klant aangetekend in gebreke heeft gesteld.

meld uw klacht aangetekend aan Eandis met bovengenoemd "artikel" en vermeld duidelijk dat elke betreding op uw eigendom door personeel van Eandis in deze zaak als inbraak/huisvredebreuk zal worden aanzien.

het is niet uw fout of de fout van uw huurder dat de leverancier te traag is met de administratie.

kans is groot dat u telefonisch gecontacteerd zult worden, alhoewel u het recht heeft dat gesprek op te nemen, hangt het van het tijdstip af of u dit wel kan, eis dus een schriftelijk antwoord

tianneke

#3 , 07 feb 2012 12:58

artemis,

is het in orde gekomen?

Reclame

artemis
Topic Starter

#4 , 07 feb 2012 15:28

Tianneke, het is op de valreep in orde gekomen....
Toch blijf ik het straf vinden dat ze de meter wilden afsluiten en dan nog op kosten van de eigenaar, dit terwijl er al een nieuw contract elektriciteit op het adres stond. Door onze bemoeienissen is het 'plots' allemaal in orde gekomen maar stel nu dat wij net dan een poos afwezig waren?

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 07 feb 2012 18:24

Tianneke, het is op de valreep in orde gekomen....
Toch blijf ik het straf vinden dat ze de meter wilden afsluiten en dan nog op kosten van de eigenaar, dit terwijl er al een nieuw contract elektriciteit op het adres stond. Door onze bemoeienissen is het 'plots' allemaal in orde gekomen maar stel nu dat wij net dan een poos afwezig waren?
Typische uitwas van een monopolie situatie (in dit geval netwerkbeheerder) + nieuwe tendens "de verhuurder heeft het altijd gedaan".
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

artemis
Topic Starter

#6 , 07 feb 2012 19:12

Typische uitwas van een monopolie situatie (in dit geval netwerkbeheerder) + nieuwe tendens "de verhuurder heeft het altijd gedaan".
Tja maar de netwerkbeheerder steekt het dan op de gasleverancier 'want sommige zijn zo traag met het doorgeven van gegevens'. De gasleverancier stak het dan weer op het ontbreken van de volledige meternummer (die de huurder had doorgegeven) waardoor er tijd verloren is en intussen weten we dat onze huurder nogal zuinig omgaat met haar gsm. Haar goed recht maar intussen heb ik allang ondervonden dat mensen die geen vaste telefoonlijn meer hebben het serieus kunnen uitstellen om simpelweg en onmiddellijk te bellen om een probleem op te lossen.... dus laten ze het soms nogal eens aanslepen...

De verhuurder heeft het idd altijd gedaan want die kan nooit gaan lopen of verdwijnen en daar wordt van geprofiteerd. Heb al genoeg verhalen gehoord van onbetaalde slotfacturen van ex-huurders die dan door de eigenaar betaald moesten worden of.... we sluiten alle meters af. En zo wordt een verhuurder dan schuldenaar van een ander zijn schulden :evil:

Vandebos

#7 , 07 feb 2012 19:32

Die periode dat een nutsmaatschappij iemand anders dan de mandataris de slotafrekening in maag kan splitsen is voorbij. Er zijn ruim voldoende vonnissen waarbij ze ernstig op de vingers getikt worden. (lees rpv, terugbetaling reeds door eigenaar betaalde sommen met gerechtelijke intrest, dwangsom voor iedere dag dat de eigenaar/bewoner gegijzeld wordt door nutsmaatschappij)

artemis
Topic Starter

#8 , 07 feb 2012 20:08

Die periode dat een nutsmaatschappij iemand anders dan de mandataris de slotafrekening in maag kan splitsen is voorbij. Er zijn ruim voldoende vonnissen waarbij ze ernstig op de vingers getikt worden. (lees rpv, terugbetaling reeds door eigenaar betaalde sommen met gerechtelijke intrest, dwangsom voor iedere dag dat de eigenaar/bewoner gegijzeld wordt door nutsmaatschappij)
Ahhh, ik geloof je graag maar dan moet je eerst wel een ander zijn energiefactuur betalen? En dan naar de rechtbank stappen en procederen? Sorry maar dat vind ik de wereld op zijn kop. Zoiets zou nooit een verhuurder zijn probleem mogen worden.

Vandebos

#9 , 07 feb 2012 20:34

Neen juist dat is verleden tijd. Ze zijn hiervoor ondertussen voldoende dikwijls genoeg terechtgewezen dat ze zich dienen te wenden tot de schuldenaar en niemand anders.

Grisjka Nowych

#10 , 12 mei 2015 12:57

De eigenaar zou opdraaien voor de kosten voor afsluiten en eindafrekening energieverbruik! Wat als hij de Eandis factuur verticaal klasseert?

Vandebos

#11 , 12 mei 2015 15:16

Altijd antwoorden om uw rechten te waarborgen.

De eigenaar stuurt de maatschappij een vriendelijk briefje waarin deze hen op de hoogte brengt van de situatie, hen de contactgegevens bezorgd van de bewoner en hen vervolgens vriendelijk verzoekt de zaak met hen af te handelen, dat indien ze toch menen nogmaals tegen tientallen vonnissen in te gaan deze eigenaar hen met plezier in de rechtszaal zal ontmoeten om de laatste cent en publiciteit uit dit dossier te halen.

Met vriendelijke groeten uiteraard.

Terug naar “Andere”