Weigering domciliering

Sofietje
Topic Starter

Weigering domciliering

#1 , 02 apr 2013 18:45

Onze zoon kocht met een schenking van zijn grootouders een studio in Gent. Aangezien het gaat om een eerste woning, kwam hij in aanmerking voor vermindering van registratierechten. Voorwaarde is dat de studio zijn hoofdverblijfplaats wordt gedurende drie jaar, wat het ook zal zijn. Het probleem is echter dat zijn aanvraag tot inschrijving op dat adres geweigerd werd door de ambtenaar van burgerlijke stand.
Reden: student, heeft geen eigen inkomen. Nochtans heeft hij voldoende kapitaal om in zijn levensonderhoud te voorzien.
Wat kunnen wij nu verder doen, is het betalen van een fiscale boete de enige optie?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 04 apr 2013 10:14

“Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

‘aanvraag tot inschrijving op dat adres geweigerd werd door de ambtenaar van burgerlijke stand. Reden: student, heeft geen eigen inkomen.’

Dit laatste volstaat niet om de FEITELIJKE situatie te ontkennen of eigenmachtig voorwaarden aan de wet toe te voegen. Maan de ambtenaar van de burgerlijke stand aan voornoemd art.16 onverwijld in acht te nemen . Stuur gelijktijdig kopie aan de burgemeester. Geeft die ambtenaar geen tijdig en afdoende gevolg aan uw aanmaning leg dan klacht neer bij de provinciegouverneur en desnoods bij http://www.federaalombudsman.be/" onclick="window.open(this.href);return false; of de Raad van State. Ik ga ervan uit dat u meerderjarig bent.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 apr 2013 11:52

Hij is eigenaar ..... laat dat nu een ongelofelijke reden zijn om in zijn eigen woonst te gaan wonen.
Stad Gent heeft geen poot om op te staan.
Hij moet er wel zijn belangen hebben dus de kwartierinspecteur moet hem daar op alle onverwachte ogenblikken kunnen aantreffen.
Dus 's morgens, 's middags, 's avonds en in de weekends.
Wanneer de kwartierinspecteur hem daar niet kan aantreffen. Er moeten meerdere controles gebeuren en deze worden op het officiële document van onderzoek woonplaats worden vermeld.
Ook navraag bij buren enz wordt daar op vermeld.
Controle kwartierinspecteur zal wel enige weken in beslag kunnen nemen.
Hou rekening met een week of 6.

Wonen hij/jullie nu ook in Gent of daarbuiten?

Reclame

eylis

#4 , 04 apr 2013 11:57

ik zou vriendelijk aan de ambtenaar vragen om deze weigering op papier te zetten mét datum en handtekening en kopij van deze brief meteen naar de burgemeester sturen.
De man kent zijn job niet....

Franciscus

#5 , 06 apr 2013 18:43

Gent.... net zoals Leuven domiciliëring van en student ...geeft blijkbaar problemen.
Is het een studio type studentenkot?

Franciscus

#6 , 08 apr 2013 22:13

Schepenen raad aan .... kan niet goed volgen.... Waarom kan schepenen niet optreden?
eens lezen
http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id ... cat%5D=100" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id=1&L=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1992071632" onclick="window.open(this.href);return false;

Sofietje
Topic Starter

#7 , 08 apr 2013 23:46

Toen wij bij de schepen van Burgerlijke stand om meer uitleg vroegen omtrent de weigering tot domicilie kregen wij volgend antwoord:

Geachte,

Zoals beloofd heeft Schepen Bracke haar dienstchef aangesproken omtrent jouw vraag van inschrijving van jouw zoon **** in de ******, Gent.
Er wordt haar medegedeeld dat voor deze aangifte van adreswijziging de Algemene Onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkingsregisters toegepast werd namelijk personen die om studieredenen verblijven buiten de verblijfplaats van het gezin waartoe zij behoren worden als tijdelijk afwezig beschouwd.
Schepen Bracke wordt geacht als ambtenaar van de burgerlijke stand deze onderrichtingen te volgen. Wat ze jou wel kan adviseren indien je niet akkoord gaat met de genomen beslissing is dat je hiertegen beroep kan aantekenen bij de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, Algemene directie Instellingen en Bevolking, Park Atrium, Koloniënstraat 11 te 1000 Brussel. Door een bevoegd inspecteur wordt dan een grondig onderzoek gevoerd naar de hoofdverblijfplaats.
Rekening houdend met de hierboven geciteerde wetgeving en het verslag van het onderzoek, neemt de Minister een beslissing die door de dienst Burgerzaken rigoureus zal uitgevoerd worden.
Schepen Bracke hoopt jou met deze informatie van dienst te zijn geweest.

eylis

#8 , 11 apr 2013 12:10

collega's, verbeter me als ik fout ben, maar deze brief is complete nonsens...
Even recapituleren: de (meerderjarige) jognere heeft een pand aangekocht en wenst zich daar te domicilieren omdat dit zijn hoofdverblijfplaats zal zijn (wat hij dus wettelijk verplicht is). De dienst bevolking weigert dat met als antwoord: de jongere kan hier zijn domicilie niet plaatsen, want zijn eigenlijke verblijfplaats is dat van zijn gezin waartoe hij behoort en waar hij tijdelijk niet verblijft omdat hij om studeiredenen op dat nieuwe adres verblijft.

Ik denk dat je geen beroep moet aantekene bij de FOD, maar de schepen nog eens contacteren: de schepen past namelijk de regel FOUTIEF toe. Dit gaat niet over een kotadres!!
Er is geen sprake van een verblijfplaats voor studieredenen. Het is niet aan de dienst bevolking om te bepalen dat de betrokkkene tot het gezin behoort waar hij tot dan toe gedomicilierd was. Het feit dat hij zich wil docimicilieren op zijn aangekochte pand, betekent dat hij wil verhuizen.
De ambenaar moet de regelgeving volgen ja. Maar past de foute regel toe. eigenlijk gaat ze er van uit: je woont tot nu toe bij je ouders dus je mag niet naar een nieuw adres gedomicilieerd worden, want je woont nog bij je ouders.
De schepen moet deze jongere niet beschouwen als een kotstudent, maar als een eigenaar van een pand die daar ook wil wonen. Rare kronkel: En als je je niet laat domicilieren, maar daar wel woont en je belangen daar hebt: (water/energiefaciliteiten/telefoon en post) dan pleeg je eigenlijk fraude.
Ik zou copieen van facturen (energie/water/telefoon) en postverkeer op jouw adres meesturen naar de Schepen.
O ja, en waarom niet de wijkagent van de gemeente van je ouders vragen om vast te stellen of je daar nog woont?
Dan kan dat verslag ook naar de dienst bevolking van Gent: vaststelling dat je niet bij je ouders woont... :-)

freelance

#9 , 11 apr 2013 12:27

j.demoor volgen .
Schepen verteld nonsens .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Em-

#10 , 11 apr 2013 14:01

Heeft die schepen geen zitdag, waar je het probleem kan voorleggen?

eylis

#11 , 12 apr 2013 17:48

De schepen zal zich haasten om tijdens de zitdag toe te geven dat ze een kanjer van een bunder heeft geslagen -Lees: professionele fout gemaakt heeft. Dus niet naar de zitdag. Maar alles naar de Burgemeester sturen :-)

Franciscus

#12 , 12 apr 2013 19:46

Wat Eylis zegt kan natuurlijk ook.
U start met in uw gemeente aangifte te doen van adreswijziging naar Gent.
In Gent vraagt u de inschrijving op dat adres als EIGENAAR.
Die kwartierinspecteur schrapt u en geeft aan dat hij als gekend adres van u adres Gent heeft.
KwI zal daar moeten komen controleren en vaststellen dat de EIGENAAR daar woont.
Wel opletten een ambtelijke schrapping zonder inschrijving heeft wel wat nadelen oa SIS-kaart komt te vervallen ...

http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id ... ache=1&L=1" onclick="window.open(this.href);return false;

eylis

#13 , 12 apr 2013 20:36

inderdeed Fransiscus, en het interessante aan deze "patstelling" is, dat de nieuwe gemeente bijna niet anders meer kan dan de persoon in te schrijven.
Want: agent vorige gemeente heeft vastgesteld dat persoon daar niet meer woont.
vorige gemeente heeft dat bekrachtigd met de uitschrijving.
Persoon heeft een pand gekocht in de nieuwe gemeente.
Persoon heeft daar energie/nuts/telefoontoelevering op dat adres én betaalt daar facturen voor.
Dan kàn de nieuwe gemeente alleen maar de persoon inschrijven.
Meer nog, en nu word ik een beetje malicieus...zou betrokken persoon dan geen klacht kunnen neerleggen bij de politie dat zijn gewettigde aanvraag tot domliciliering in de gemeente waar hij woont, geweigerd word?
Sofietje hou je ons op de hoogte van het eindresultaat? Het zal mij benieuwen :-)

even ter info en off the record; ben zelf ooit geconfronteerd geweest met een totaal foutieve inschatting van een wijkagent die weigerde mijn kinderen te laten domicilieren op ons nieuw adres. Kreeg foute of "naast de kwestie"antwoorden op mijn juiste vragen. Om een lang verhaal kort te maken. Kheb de korpsoverste geconfronteerd met de onkunde van zijn wijkagent en gemeld dat ik comité P zou verwittigen.
Kheb de burgemeester verzocht dit dossier dringend in orde te zetten, want door deze situatie ontstonden grote problemen (kinderen bleven maandenlang ingeschreven op het oude adres en daar woonden andere mensen!).
dat is dan toch in orde gebracht. en de korpsoverste heeft een ecxuusbrief naar ons geschreven. De teneur was: hij deed dit niet met opzet...(dat zou nogal mankeren zeg...)
o ja, wijkagent is verplaatst naar een gehucht :-)

Franciscus

#14 , 12 apr 2013 21:31

Hopelijk verblijven daar dan alleen koeien.

En dan nog....

Sofie Bracke

#15 , 13 apr 2013 10:57

Dag allemaal,

Ik ben Sofie Bracke, schepen van Bevolking en burgerzaken van de stad Gent. Ik heb in navolging van het advies van mijn dienst en in navolging van de onderrichtingen terzake gereageerd.
Ik zal nav deze discussie echter tevens advies opvragen aan de juridische dienst van onze stad.

Vriendelijke groeten,

Sofie

Terug naar “Andere”