Afsluiting plaatsen - buren

tati_op
Topic Starter

Afsluiting plaatsen - buren

#1 , 14 aug 2013 08:37

Beste forumleden,

Wij zouden bij de aanleg van onze tuin een afsluiting willen laten plaatsen (draadafsluiting waartegen we heidematten zouden willen zetten).
Onze buren zijn akkoord dat dit op de perceelsgrens kan (moeten hier wel nog iets voor op schrift stellen), MAAR ze willen niet bijdragen in de kosten (van de draadafsluiting, heidematten hebben we zelfs niet gevraagd) om verschillende redenen:
- "buren" aan de ene kant = grondeigenaar die geen bouwplannen heeft (grond is evt. bestemd voor de kinderen die nog kleuterleeftijd hebben, dus bouwplannen zitten er ook niet direct aan te komen). Heeft dus geen rechtstreeks "nut" van de afsluiting
- buren aan de andere kant hebben het budget momenteel niet.

Nu is het voor ons geen probleem om de afsluiting zelf te bekostigen, maar we zouden dan wel ergens willen laten vastleggen dat de afsluiting inderdaad ons eigendom is, teneinde latere discussies/wijzigingen... te vermijden (ik had begrepen dat een afsluiting op de perceelsgrens altijd vermoed wordt gemeenschappelijk te zijn tenzij anders aantoonbaar). Hoe pakken we dit best aan? A.S.? Buren documentje laten ondertekenen?

Alvast dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 14 aug 2013 09:24

U kan met de buren een onderling document opstellen waarin deze toestemming geven voor het plaatsen van de draad op de perceelgrens doch dat de kosten hiervan volledig voor jullie zijn. Dateren, handtekenen, evenveel exemplaren als partijen etc etc

bartvdv

#3 , 14 aug 2013 10:52

Ik zou er ook nog de 'Do's en don'ts' bijzetten. En het document laten registreren bij FOD Financiën (afdeling Administratie van het Kadaster, Registratie en Domeinen).

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 aug 2013 10:54

En de factuur goed bijhouden, de hele levensduur van de omheining.

eylis

#5 , 14 aug 2013 11:00

zeg maar kan dat nu niet véél eenvoudiger? Je wenst dat je eigen omheining jouw eigendom is en blijft en dat je er dus ook mee kan doen wat je wil wanneer je wil (binnen de wettelijke perken natuurlijk :-)
Wel ik dacht dat je dan gewoon de afsluiting op pakweg 20 cm van de perceelsgrens zet op jouw grond: als het géén levende afsluiting is mag dat, geloof ik.

Turaki

#6 , 14 aug 2013 11:23

Wel ik dacht dat je dan gewoon de afsluiting op pakweg 20 cm van de perceelsgrens zet op jouw grond: als het géén levende afsluiting is mag dat, geloof ik.
Niet levende afsluiting mag tot tegen de perceelsgrens.

tati_op
Topic Starter

#7 , 14 aug 2013 11:52

@eylis: dat was de optie ingeval de buren niet akkoord zouden gaan, maar dan wel net naast de perceelgrens, zoals Turaki aangeeft

Als ze evenwel akkoord zijn, vind ik het op de perceelgrens toch beter. Vooral aan de kant waar er ook een bijgebouw (garage) staat, ook op perceelgrens, dan komt dat mooi op dezelfde hoogte (bij de bouwaanvraag heeft die buur meegetekend voor akkoord, dus iets laten ondertekenen zal nu ook geen probleem zijn).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 aug 2013 22:35

Buren moeten dan wel volledig van de afsluiting afblijven, geen draad aan vastmaken of een nagel in kloppen. 8_)

Terug naar “Andere”