bouwgrond schenken aan enig kind

ival
Topic Starter

bouwgrond schenken aan enig kind

#1 , 16 mei 2014 15:05

Beste

Mijn partner is enig kind. Zijn ouders bezitten een huis dat binnen 2,5 jaar zal afbetaald zijn. Naast dit huis hebben zij nog grond liggen dat gebruikt wordt als parking en waarop twee garages staan. Zij zouden graag dit deel, dus bijna de helft van hun perceel aan hun zoon schenken om te gebruiken als bouwgrond.
Nu vroeg ik mij af of het mogelijk zou zijn om dit perceel te splitsen. Bijna alle andere huizen in de straat zijn rijhuizen op wat uitzonderingen na. Zij zijn er altijd vanuit gegaan dat dit bouwgrond is. Is dit dan gewoon een splitsing of moet dit verkaveld worden, gezien ik lees dat verkavelen is met als doel verhuren of verkopen.

Wat zou dan eventueel de procedure moet zijn om dit te doen? Eerst naar stedenbouw om te kijken of dit mag of eerst een notaris raadplegen?

Hoe wordt dan de prijs van de bouwgrond voor de schenking berekend. De gemiddelde bouwgrond bij ons wordt verkocht voor 189€/m², maar dit is een grote gemeente en hier zitten volgens mij toch wel verschillen op tussen de betere buurten met open en halfopen bebouwing vs gesloten bebouwing.

Graag wat raad of richtlijnen.

Vriendelijke groeten

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding