bedrijf in moeilijkheden

Quercus
Topic Starter

bedrijf in moeilijkheden

#1 , 24 jan 2013 11:05

In 2008 hebben we een winkel gestart waarin mijn vriendin het dagelijkse beheer van de verkoop deed. We huurden een huis en en we huurden ook ons winkelpand. Sindsdien is de winkel gegroeid en eind 2010 werd er een terrein aangekocht waarop een industrieel pand zou worden gebouwd. Door diverse vertragingen door slecht aannemers en dergelijk zijn we pas December 2012 van start kunnen gaan in ons nieuwe pand.

Tot overmaat van ramp had ik een samenwerkingsovereenkomst met twee andere partijen. Deze hebben zich , na ondertekening van de samenwerkingscontracten en documenten, teruggetrokken uit de overeenkomst en proberen deze nu nietig te laten verklaren zonder er ook maar 1 factuur van geprotesteerd te hebben, en na inontvangstname van diverse goederen en materialen die wij volgens het contract moesten leveren. Door het feit dat dit geld dus niet meer kon aangewend worden om ons bedrijf te bouwen en omwille van het gegeven dat we ook de inkomsten die contractueel werden vastgelegd niet hadden, zijn we een beetje in de problemen gekomen.
Ook de twee nieuwe voertuigen en machines die wij voor hen hebben besteld zijn ze simpelweg niet komen afhalen. De levering ervan word nu eerstdaags afgedwongen door het bedrijf dat de wagens moet leveren. Het gaat hier om een bedrag dat ergens rond de 140000 euro moet liggen in totaliteit (dus openstaande facturen en alles inbegrepen)
Het is vandaag ook duidelijk geworden dat onze "samenwerkers" met onze gereedschappen en materialen gewerkt hebben bij anderen en ze zelfs doorverhuurd hebben aan anderen zonder ons medeweten. Er is ook duidelijk geworden dat ze dit cash hebben ontvangen en dat degene die het heeft betaald nooit een factuur heeft gehad. Hij wil dit ook op papier zetten en ondertekenen.

Om in onze zaak te investeren hebben wij besloten onszelf geen loon uit te betalen tot alles wat beter ging en om de zaak te bespoedigen (intrekken in het nieuwe pand) heb ik voorlopig elke vijf minuten tijd daarin gestopt om nog meer kosten te vermijden.
Ook had ik besloten te leven van het geld wat ik als zelfstandige nog kon factureren aan onze bvba zodat we enkel het hoogstnoodzakelijke zoals eten en huishoudmiddelen konden aankopen.

We hebben twee kaskredieten van 15000 euro bijna opgebruikt, alle andere rekeningen staan op of bijna op nul, en tot overmaat van ramp heeft de bank voor de terugbetaling van de lening een fout gemaakt, waardoor er nu een factuur van 18000 euro moet betaald worden in 1 keer, in plaats van de voorziene betalingstermijnen van 1865 euro.
enfin , op een gegeven moment is de opname via domiciliëring op onze rekening gestopt, en ik heb gevraagd aan de bank hoe dat kwam. Geen probleem zeiden ze, binnenkort als er wat meer geld van het krediet is opgenomen dan begint dat terug. We maakten ons er dus geen zorgen over en we wisten ook dat dit ging gebeuren. Maar we hadden niet verwacht dat het de hele som in 1 keer ging zijn. Onze bankdirecteur is naar eigen zeggen verbaasd en zegt niet te weten hoe dat komt. Enkel beamen dat het zo is. U kan misschien begrijpen dat dit voor veel mensen een erg zware inspanning zou betekenen, laat staan dat de meeste mensen dat simpelweg niet kunnen betalen.

Op dit moment weten we niet meer van welk hout pijlen maken, en de enige hoop die we hebben is de invordering van de sommen die ons contractueel toekomen. We hebben vier jaar het idee gehad dat we aan iets bouwden waardoor het na een tijdje wel mogelijk zou zijn onszelf er voor te belonen en dan vooral mijn vriendin. Onze bvba bestaat nu bijna een jaar en ik heb schrik dat ik hoofdelijk aansprakelijk zal worden gesteld voor de nog openstaande sommen. Dit is niet zo heel erg veel en in principe kan dit nog wel betaald worden, maar we willen in eerste instantie proberen onze zaak proberen te behouden.

Wij hebben reeds voor al deze zaken een raadsman onder de arm genomen, maar toch zakt de moed ons in de schoenen en we vrezen dat als er een lotspraak komt in de zaak van de onbetaalde facturen. We hebben geen idee hoe we dit moeten aanpakken, en het liefst van al zou ik nog een consultant onder de arm nemen om te onderzoeken wat we verkeerd doen, en om te kijken wat we juist wel en niet moeten doen. Op dit moment geloof ik dat het van kwaad naar erger zal gaan als we geen actie ondernemen. We hebben geen btw schulden (alleen deze van laastte kwartaal maar deze worden nu eerstdaags betaald, we hebben ook geen schulden bij rsz of belastingen, en voorlopig hebben we ook niet veel schulden (om en bij de 20000 euro) bij onze leveranciers. Bij onze sociale kas (acerta) hebben we een afbetalingsplan geregeld op zes maanden om 14000 euro af te betalen.

We hebben nog wel eens met wat schulden gezeten, vooral vier jaar geleden toen we onze eerste stock moesten inkopen. We hebben dat altijd overleefd en zonder veel kleerscheuren doorgegaan, maar dit keer begint ook mijn gezondheid er zwaar onder te lijden. Ik slaap niet meer, kan dikwijls niks eten , loop steeds rond met hoofdpijn en ben soms verstijfd van schrik als er weer een factuur binnenkomt of wanneer we weer tot de vaststelling komen dat er een factuur onbetaald blijft. Wij leven in angst, en als ik dan foto's te zien krijg van onze tegenpartijen die gaan skiën en autos kopen en dergelijke, dan ben ik soms mezelf niet en breekt het er in één keer allemaal uit. Mijn vriendin vraagt me iedere keer als ik buitenga dat ik alstublieft niks doms zal doen….En eerlijk gezegd ben ik er zelf niet zo zeker van dat dat niet zal kunnen gebeuren. zo kan het dus niet verder.

Ik ben bereid te doen wat nodig is om het voortbestaan van onze zaak te garanderen maar ik heb echt dringend hulp nodig. Het enige wat me dwars zit is dat ik hoofdelijk aansprakelijk zal zijn voor de openstaande schulden indien er een faillissement word uitgesproken.
Hoe gaan we te werk en/of wat moeten we doen.

indien er iemand mij kan helpen laat even iets weten aub.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT

#2 , 24 jan 2013 11:24

U kan proberen een WCO aan te vragen, net zoals ik nu bezig ben. De WCO is bedoelt om situaties als de deze te overbruggen. Let wel, het is geen wondermiddel....

U kan hier heel wat informatie vinden op het forum zelf (ondermeer in mijn topics), via bijiv. http://www.wco.be" onclick="window.open(this.href);return false;, via Tussenstap en via uw raadsman.

Ik zou er wel niet al te lang mee wachten. Het opstarten van een WCO duurt wel even, en er komt heel wat voorbereidend werk bij kijken.

Hoedt u ook voor oplichters. Zo ben ik onlangs bijna opgelicht geweest door een bedrijf dat zich voorstelde als een bemiddelingsfirma, mij een heel rooskleurig beeld voorstelde, tot ik hun gangen begon na te gaan, en tot de conclusie kwam dat ze gewoon niets deden...

Quercus
Topic Starter

#3 , 09 apr 2013 08:14

Is er werkelijk niemand die hier over het bovenstaande iets kan meegeven dat juridisch van belang kan zijn?
Zoals verwacht is er gisteren uitspraak gedaan in de kwestie van de levring van de twee voertuigen. Die zullen we dus moeten afnemen maar daar is geen geld voor.
Ht mag wel vermeld worden dat het geen enkel probleem is voor de verdeler om deze voertuigen verder te verkopen, aangezien het een echt courant model betreft. Maar hij wil mij persoonlijk toch overkop zien gaan blijkbaar. Nu wat hij niet weet, is dat onze bvba bijna geen eigendommen heeft, dus ik snap niet waarom hij ze niet probeert verder te verkopen als stockwagens om zo toch nog de levering te kunnen bekomen. Is er in deze situatie sprake van slechte wil?

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 apr 2013 09:27

Juridisch advies kan ik niet geven, enkel ervaring.

BVBA bestaat minder dan 3 jaar, en zijn de aandeel houders bij die met u in zee wilden gaan of ben je alleen met je vrouw?

Want binnen de drie jaar zijn alle oprichters aansprakelijk bij een faling, en niet zoals velen denken de bestuurder alleen.

Uw zaak is een school voorbeeld hoe je in Belgie geen zaak begint, enkel op beloften van andere partijen zonder daad werkelijk iets op papier te hebben, normaal is een gegeven woord soms meer waard dan een stuk papier, maar sommigen zeggen dat dit in deze tijd niet meer bestaat.

Ik denk wat dat Freelancer IT schreef het enige is, wat je zonder kleerscheuren kan doen, de banken gaan hun centen willen en de garage wil ook zijn verdiensten !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT

#5 , 09 apr 2013 09:38

Dat, of hopen dat uw schuldenaars in het ongelijk worden gesteld en spoedig betalen... Maar daar vrees ik voor.

Quercus
Topic Starter

#6 , 09 apr 2013 12:14

Ik heb getekende contracten met de betreffende samenwerkende partijen. In drievoud, op elke pagina ondertekend. Deze contracten werden opgesteld door een advocatenkantoor en zijn telkens nagekeken door de raadsheren van de betreffende partijen, en soms zelfs hier en daar aangepast op hun verzoek, in de mate van het mogelijke.
Er is ook inmiddels aangetoond dat wij ruim voldaan hebben aan de wet op de precontractuele informatie. Dit is via e-mail gebeurd, omdat er in de precontractuele fase geen enkele handtekening op geen enkel document mag worden geeist of ontvangen.
Bij één partij heb ik zelfs onderhandelin,gen gevoerd in aanwezigheid van de raadgevers van de andere partij, op de hoofdzetel van hun kantoor. ook de financiele informatie is op dat moment per mail overgemaakt aan de samenwerkende partij.
Er is ook aangetekend briefwisseling beschikbaar waar beide partijen op de hoogte gesteld worden van ontvangst van materialen en voertuigen, maar deze niet zijn komen afhalen.
Ik heb zelfs e-mailverkeer waarin één der betrokken partijen daadwerkelijk toegeeft te moeten betalen, maar dat niet doet.
Ik heb aangetekende zendingen waarin klanten mij op de hoogte stellen van het feit dat ze de samenwerkende partijen werken hebben laten uitvoeren, deze cash betaald hebben, maar geen factuur hebben gekregen...
De meeste facturen die wij hebben verstuurd aan de samenwerkende partijen zijn nooit betwist. enkel na een meer dan een half jaar is er een brief gekomen van hun advocaat dat zij niet wensen te betalen, en ineens alle voorgaande facturen als nietig beschouwen.
Er is ook met beide partijen getracht tot een minnelijke schikking te komen, maar dat overleg is afgeblazen door de andere partijen.
Er is ook bij 1 partij gestolen goederen gevonden, waarvan aanklacht door de politie werd opgetekend, waarna een huiszoeking werd verricht, en waarin het is teruggevonden en terug bezorgd aan ons. (zij het partieel)

Ik denk dus wel dat ik één en ander op papier heb....

En ik wil niet onder de overeenkomst uit met de garage, integendeel ik wil de voertuigen zelfs heel erg graag in ontvangst nemen. En ik ben zelf handelaar, dus ik heb nooit betwist dat ik deze moet ontvangen.
Er is alleen geen geld voor op dit moment.

Ik ben de enige oprichter en ik heb alle kapitaal volstort. Onze advocaat zegt dat , indien het tot een faling komt dit niet aan mij ligt, maar aan het niet nakomen van verplichtingen van derden. Hij zegt dat dan de hoofdelijke aansprakelijkheid niet ingeroepen word.

De schuldenaars zijn beide zelfstandigen in eigen naam, en de grootste schuldenaar ervan heeft daadwerkelijk eigendommen,doch zijn deze nog niet volledig betaald denk ik.
De andere woont bij zijn ouders, en is geen 23 jaar. Kan men dan toch beslag leggen op goederen?

Is het slim om de advocaten te laten weten dat wij bewijzen hebben van zwartwerk en dat daar mensen willen voor getuigen?
Kan dat dienen als hefboom om toch nog onderhandelingen op te starten? De reden waarom ik dat op dit moment nog niet heb gedaan is omdat ik weet als het tot een rechtszaak komt op dat vlak en ze worden veroordeeld, dan komen de belastingen eerst en dan blijft er niks over voor ons....

Toch maak ik me zorgen.... echt veel zorgen.
Dus alle raad is welkom...

denlowie

#7 , 09 apr 2013 12:47

Ik ben de enige oprichter en ik heb alle kapitaal volstort. Onze advocaat zegt dat , indien het tot een faling komt dit niet aan mij ligt, maar aan het niet nakomen van verplichtingen van derden. Hij zegt dat dan de hoofdelijke aansprakelijkheid niet ingeroepen word.
Daar heeft je advocaat een punt.
Oprichtersaansprakelijkheid in geval van faillissement, van de vennootschap binnen de drie jaar na oprichting, als de middelen ter beschikking van de vennootschap kennelijk ontoereikend waren voor de normale uitoefening van de voorgenomen activiteit voor een periode van twee jaar, dit is de wet.

Men zal je Financieel plan bij de notaris opvragen en daaruit zal moeten blijken dat je voldoende kapitaal had om twee jaar te kunnen werken, is dit in orde dan kan men je niks ten laste leggen.

Nu zal je best uw advocaat eerst aan het werk moeten zetten om je partners alsnog te doen betalen en hun plichten te doen nakomen.

Quercus
Topic Starter

#8 , 17 apr 2013 08:48

Ondertussen hebben wij een vonnis gekregen waaruit blijkt dat twee voertuigen die we besteld hebben voor onze contracten moeten afgenomen worden.

FreelancerIT

#9 , 17 apr 2013 10:11

Een vonnis uitgesproken in uw voordeel?

bartvdv

#10 , 17 apr 2013 10:18

Neen, hij moet ze toch kopen van de garage. Wat eigenlijk maar logisch is; anders blijft de garage achter met twee 'onverkoopbare' wagens.
In zo'n geval moet het toch mogelijk zijn om een vorm van (overbruggings-)krediet aan te gaan en ondertussen de twee splinternieuwe wagens met een klein verlies (?) te verkopen.

Quercus
Topic Starter

#11 , 17 apr 2013 22:30

Ik heb ervoor gekozen een ouder voertuig weg te doen uit mijn bedrijf, en dan een van de twee zelf te nemen om mee te werken. Overmorgen komt de eerste zaak voor. Ik hoop dat ik gelijk krijg.

Quercus
Topic Starter

#12 , 25 apr 2013 11:54

Op het eerste zicht lijkt de rechter mee te gaan in onze redenering. Ik kan nu niet anders dan wachten, wachten en nog eens wachten....

Quercus
Topic Starter

#13 , 21 mei 2013 12:24

Hoe lang kan en of mag een uitspraak in de vierde kamer op zich laten wachten?

denlowie

#14 , 21 mei 2013 12:49

Hoe lang kan en of mag een uitspraak in de vierde kamer op zich laten wachten?
In de handels rechtbank gaat dit zeer snel één tot een 4 tal weken, in de handels rechtbank komt ieder kamer elke week één dag zitting.
In Gent is de vrijdag altijd de éérste kamer, de woensdag is altijd de vierde kamer, de maandag en dinsdag is het de tweede en de derde kamer.

In de handelsrechtbank heb je handelsrechters die lekenrechters zijn en die komen niet elke week naar de rechtbank voor de zittingen.

Quercus
Topic Starter

#15 , 22 mei 2013 18:02

Dus hoe lang kan het duren?

Terug naar “Handelspraktijken”