Paypal

IrisS
Topic Starter

Paypal

#1 , 05 jun 2015 02:14

Mijn bedrijf doet het wat beter dit jaar. Net goed zou je denken. Niet voor Paypal. Daar krijg ik net een mail van om even mee te delen dat al mijn geld geblokkeerd wordt tot ik hen extra informatie verschaf. Ik ben al een 'erkend' bedrijf bij hen, dus ze kennen mijn BTWnr, gegevens, activiteit,... Ik krijg ook zelden zogenaamde 'claims' en als ik ze al krijg is het doorgaans omdat iemand eerder een vraag wil stellen als 'wanneer kan ik mijn product verwachten' (niet echt de bedoeling van die claims, waardoor prompt je geld wordt geblokkeerd van die order, maar goed, valt mee te leven).

Wat ze vragen is niet niks:
- Waarom is er meer betaalverkeer (kan ik nog begrijpen en is ook makkelijk uitgelegd)
- Wat is de naam van je hoofdleveranciers. Pardon? Sinds wanneer worden bedrijven verwacht zulke gevoelige zaken mee te delen aan derden?
- Geef bewijs dat volgende zendingen verzonden zijn (5 lukrake orders, waarvoor t&t code makkelijk kon meegedeeld worden).
- Geef een overzicht van de winsten en verliezen van de afgelopen maand. Again: Pardon? Het kan aan mij liggen, maar ik vind dit vreemd. Ik wil niet dat Paypal weet welk aandeel van de verkoop dat zij hebben van mij bv... Laat staan dat ze hier zaken mee hebben.
- Voorspel hoe de toekomst gaat evolueren. Echt, ik wil wel wat mijmeren over de toekomst - doe ik sowieso - en hun een gedetailleerd bedrijfsplannetje geven, maar ik heb een actief bedrijf en wel wat anders te doen nu. De toegenomen verkoop betekent nl wel dat het retedruk is momenteel.
- Bewijs dat je die orders kan verwerken. Nouja... t loopt al de hele tijd perfect, waarom zou dit nu niet gaan. En hoe bewijs je zoiets nu? En waarom is dat hun zorg?
- Geef aan of je met dropshipping,... werkt? Again: pardon? is dat niet wat interne keuken alweer???

Maar ondertussen blokkeren ze dus wel al mijn geld. Ontvangen kan ik uiteraard. Er iets mee doen niet. Blijft netjes op hun rekening staan. Klanten bestellen dus, maar ik kan niet bij de fondsen. Toch wel enigszins vervelend.

Kunnen ze het zomaar maken om zonder enige reden - behalve dan dat je meer verkoopt - je rekening te gaan blokkeren? In hun gebruikersvoorwaarden wordt nogal vaak met het woord 'redelijkerwijs' gegoocheld. Hier passeren we mijn inziens toch wel een beetje de grenzen van het redelijke.

Heb ze uitgenodigd eens te komen kijken hoe georganiseerd we werken om te bewijzen dat we de orders aan kunnen. Enfin, wat is hier de beste aanpak? Ik vind Paypal op zich wel handig en ook veilig voor de klanten. Maar dit is er zo over. Ik vermoed dat ze zich toch ook wel aan wat wetten te houden hebben. Een bank kan toch ook niet zomaar besluiten je rekening te blokkeren omdat je wat meer omzet draait??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod

#2 , 05 jun 2015 05:21

Het ALLERgrootste probleem van paypal, het internet staat er vol van!

LeenW

#3 , 05 jun 2015 09:09

Je bent natuurlijk niet verplicht om hun service te gebruiken, maar ik vermoed dat zij als internationaal bedrijf heel gevoelig zijn voor transfers van mensenhandelaars, drugs, illegale wapens en nog veel erger. Zij moeten zichzelf dus heel goed indekken dat als ze een onderzoek krijgen, ze kunnen aantonen dat ze de nodige stappen hebben ondernomen dit tegen te gaan. Voor bedrijven als het uwe is dat natuurlijk jammer, dus mss toch op zoek gaan naar alternatieven?

Reclame

IrisS
Topic Starter

#4 , 05 jun 2015 12:10

je bent wel verplicht om het te gebruiken. Dat is net het probleem. Er bestaat geen degelijk alternatief dat ook makkelijk vreemde valuta aankan (en op zich vind ik het een goede zaak dat mijn klanten een extra bescherming krijgen). Dat is ook een raar argument 'je bent niet verplicht het te gebruiken'. Stel dat je bank morgen een rekening met een paar tienduizend euro's blokkeert, ga je dan ook redeneren 'ik was niet verplicht die te gebruiken'? Ik verkoop geen schimmige diensten, ik heb een atelier in kussens for godsake! Elke bank kan een rekening aan een onderzoek onderwerpen, maar het gaat erom dat die 'redelijkerwijs' hier wel erg ruim geïnterpreteerd wordt. Er is nl geen 'redelijkerwijs' vermoeden mogelijk dat er iets misgaat en dan nog, vragen ze bedrijfsgevoelige informatie waar ze weinig zake mee hebben, laat staan dat ze die nodig hebben om na te gaan of er fraude zou optreden.

basejumper

#5 , 05 jun 2015 13:40

Beste,

De banken hanteren dezelfde of soortgelijke controlemechanismen hoor. En er werken veel meer grote bedrijven in diverse valuta met grootbanken dan met paypal. Dus ik zou niet inzien waarom dat niet zou lukken. Het is effectief de bedoeling van Paypal (en van banken) om te voorkomen dat zij misbruikt worden voor illegale doeleinden. Die banken (en paypal) zijn onderworpen aan strenge wetgeving. en zelfs grote banken lopen in de USA miljardenboetes op omdat ze betalingen voor hun klanten naar bvb Irak, Iran of Cuba deden. Omdat bvb USA tot voor kort Cuba nog als een schurkenstaat zag. En die inmenging ging ver. Bvb als je als Belg zelf een appartement in Cuba huurde en dat betaalde vanuit België in USD, dan was die belgische bank in overtreding. want zodra er USD gebruikt wordt is de Amerikaanse strafwet van toepassing. Dus jij kan "redelijkerwijze" interpreteren. Alleen is het niet jouw interpretatie, maar wel de houding van de diverse overheden, die voor de bank (Paypal) van belang zijn. http://trends.knack.be/economie/bedrijv ... 70139.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LeenW

#6 , 05 jun 2015 22:52

je bent wel verplicht om het te gebruiken. Dat is net het probleem. Er bestaat geen degelijk alternatief dat ook makkelijk vreemde valuta aankan (en op zich vind ik het een goede zaak dat mijn klanten een extra bescherming krijgen). Dat is ook een raar argument 'je bent niet verplicht het te gebruiken'. Stel dat je bank morgen een rekening met een paar tienduizend euro's blokkeert, ga je dan ook redeneren 'ik was niet verplicht die te gebruiken'? Ik verkoop geen schimmige diensten, ik heb een atelier in kussens for godsake! Elke bank kan een rekening aan een onderzoek onderwerpen, maar het gaat erom dat die 'redelijkerwijs' hier wel erg ruim geïnterpreteerd wordt. Er is nl geen 'redelijkerwijs' vermoeden mogelijk dat er iets misgaat en dan nog, vragen ze bedrijfsgevoelige informatie waar ze weinig zake mee hebben, laat staan dat ze die nodig hebben om na te gaan of er fraude zou optreden.
Maar het is toch niet de schuld van Paypal dat geen ander bedrijf dezelfde voordelen kan bieden?

En het zou niet de eerste keer zijn dat een onschuldig atelier gebruikt wordt om drugs te smokkelen. U moet het van hun kant bekijken, zij moeten zich kunnen indekken als er iets van komt. Niet alleen volgens Belgisch recht, maar internationaal.

U bent niet verplicht op de vragen te antwoorden, maar als u op korte termijn voort wil met Paypal, zou ik het toch doen.

JPV
Juridisch actief: Ja

#7 , 06 jun 2015 06:50

Een alternatief voor PayPal is toch visa of MasterCard? Met hogere kosten, maar het is een alternatief.

Vandebos

#8 , 06 jun 2015 16:19

Een alternatief voor PayPal is toch visa of MasterCard? Met hogere kosten, maar het is een alternatief.
Absoluut niet met hetzelfde gemak en overzicht.. Troef van paypal is bovendien dat het de koppeling van zowat elk betaalmiddel toelaat kant verkoper zonder dat de verkoper zich hierover de minste zorgen moet maken.

LeenW

#9 , 06 jun 2015 16:54

Absoluut niet met hetzelfde gemak en overzicht.. Troef van paypal is bovendien dat het de koppeling van zowat elk betaalmiddel toelaat kant verkoper zonder dat de verkoper zich hierover de minste zorgen moet maken.
En het is net dat gebruiksgemak dat het zo aantrekkelijk maakt voor criminele activiteiten.

IrisS
Topic Starter

#11 , 08 jun 2015 12:26

ajb seg! Ik heb facturen voor alles. Alles wat binnenkomt, wordt verwerkt en gaat ook buiten. Ik werk niet met Cuba, Irak, Iran, VS, etc. Het zal aan mij liggen, maar ik zie wel een gevaar in een internetbedrijf dat bedrijfsgevoelige zaken als je leveranciers, je klanten, hun aandeel in je omzet etc. gaat bekijken. En het verontrust me dat net juristen dit niet zien.

Ter info voor de 'je hebt paypal toch niet nodig': ik heb Ideal, mastercard, Visa, bancontact, Sofort, en Paypal. Toevallig vind ik het wel goed voor de bescherming die ze geven aan klanten. Daar is niks mis mee. Waar wel iets mis mee is, is 1000den euro's om niet transparante redenen geblokkeerd te houden, zonder dat je weet of dit weer vrijgegeven wordt, terwijl je wel verondersteld wordt te leveren naar je klanten.

LeenW

#12 , 08 jun 2015 12:48

ajb seg! Ik heb facturen voor alles. Alles wat binnenkomt, wordt verwerkt en gaat ook buiten. Ik werk niet met Cuba, Irak, Iran, VS, etc. Het zal aan mij liggen, maar ik zie wel een gevaar in een internetbedrijf dat bedrijfsgevoelige zaken als je leveranciers, je klanten, hun aandeel in je omzet etc. gaat bekijken. En het verontrust me dat net juristen dit niet zien.
Ik denk dat niemand hier u persoonlijk van enige criminaliteit beschuldigt, maar u moet wel de waarheid wel onder ogen zien: Het bestaat en het gebeurt.

Uiteraard zien we de nadelen wel in, maar zoals al eerder gezegd, niemand verplicht u Paypal te gebruiken. De vrije keuze ligt bij u en alleen bij u, wil u voort met Paypal tegen hun voorwaarden of zoekt u een alternatief waar u minder gevoelige zaken moe meedelen?

IrisS
Topic Starter

#13 , 10 jun 2015 00:14

Het bestaat en het gebeurt. We hebben overheden om daarop toe te zien. We staan een stuk van onze vrijheden af om die overheden die zaken te doen onderzoeken. We staan die vrijheden niet af aan commerciële bedrijven die deze info kunnen misbruiken en die rekeningen blokkeren, zonder enige transparantie. Veel dialoog is er nl niet. Je maakt mij niet wijs dat je wettelijk zomaar duizenden euro's van iemand kan blokkeren zonder op zijn minst een grondig vermoeden van een misdrijf. En als dat wel kan, dan hoort dit soort praktijken dringend aan banden gelegd te worden.

LeenW

#14 , 10 jun 2015 11:05

U mist het punt hier echt. Paypal is een internationale organisatie die zich aan verschillende wetgevingen moet houden. Zij hebben hun regels, en u bent daarmee akkoord gegaan. Wil u geen privacyschending, stop dan met Paypal. U hebt daar als vrij individu de volledige keuze in. Zo simpel is het.

WP002

#15 , 10 jun 2015 11:38

Ik vind dit ook ver gaan, maar ik denk niet dat Paypal onwettig bezig is. Het is alleen jammer dat de goeien het weer met de slechten moeten bekopen.

Terug naar “Handelspraktijken”