Mijn vriendin heeft een eenmanszaak in hoofdberoep gestart in februari 2015. (dienstensector)
De zaak is niet echt winstgevend, maar ze doet het graag (eerder een passie) en ze kan voldoende tijd vrijmaken voor de kinderen. Het zijn eigenlijk de hoge sociale bijdragen die haar elk kwartaal de das om doen. Ik ben ingeschreven in de zaak als meewerkende partner (wettelijk samenwonend) omdat ik bedrijfsbeheer heb. Ik doe eigenlijk niets binnen de zaak buiten af en toe met haar meegaan als ik vrij heb (ik werk in ploegen) en haar advies geven ivm de boekhouding.
Nu heb ik vernomen dat de sociale bijdragen voor iemand die zelfstandig in bijberoep is, veel minder zijn. Dus mijn vragen zijn :
- kan ik zelfstandige in bijberoep worden en haar zaak over nemen? Of moet zij haar zaak stoppen en ik een nieuwe beginnen?
- is dit dan echt voordeliger of moet ik voor haar ook sociale bijdragen betalen? Of is dat te omzeilen door de beperkte activiteit?
Wie kan uitleg en tips bezorgen? (Want via google kom je weer enkel uit op nederlandse sites. België loopt op dat vlak weer achter lol )