Sportlessen geven - Ondernemingsvorm

YorickVi
Topic Starter

Sportlessen geven - Ondernemingsvorm

#1 , 01 jan 2015 20:52

Beste

Een nieuw jaar en dat betekent een nieuw avontuur. Mijn broer doet al een langere tijd aan "freerunning" en het is een steeds meer opkomend fenomeen. Hij studeert leerkracht LO en is goed in wat hij doet. Hij geeft graag les aan kinderen en aan jongeren. We hadden het plan om samen een keer (of enkele keren) in de week een sportzaal te huren voor een uur of twee en hier dan freerunning lessen in te geven.

Ik was hierover aan het twijfelen welke vorm aan te nemen. Ik dacht eerst aan een feitelijke vereniging maar het is wel de bedoeling dat we een beetje winst maken en op lange termijn groter worden. We zullen dus ook het meeste terug willen investeren in materiaal/promo/.. Volgens mij is een feitelijke vereniging dan alleen mogelijk met vrijwilligersvergoedingen. Ik weet niet in hoeverre dat mogelijk is. Eventueel zou dit later kunnen omgevormd worden naar een VZW?

Ik had ook gedacht aan een VZW omdat je dan wel de voordelen hebt van rechtspersoonlijkheid maar ook hier weet ik niet of het geschikt is als je zelf oprichter bent en ook lessen geeft. Ook qua kleine vergoeding denk ik dat het mogelijk is hier met vrijwilligersvergoedingen te werken?

Of zou ik beter een commerciële vennootschap in overweging nemen? Ik twijfel hierover een beetje en doe liefst eerst alle research voor ik stappen onderneem. Welk advies zou u mij geven en wat lijkt het beste (op lange termijn)?

Alvast bedankt!

- Yorick

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YorickVi
Topic Starter

#2 , 01 jan 2015 21:48

EDIT:

Het zou dan gaan om zelfstandige in bijberoep. Aangezien we beide studenten zijn jonger dan 25 en een voltijds opleiding volgen.

hanse

#3 , 04 jan 2015 21:23

Beste,

ik zou op het eerste zicht een goedkope ondernemingsvorm (zoals VOF , GCV) nemen om mee te starten en jullie zelf geen loon uitkeren zodat kinderbijslag gewaarborgd blijft en je geen sociale bijdragen dient te betalen

Reclame

Liquinario
Contacteer: Website

#4 , 10 jan 2015 02:17

EDIT:

Het zou dan gaan om zelfstandige in bijberoep. Aangezien we beide studenten zijn jonger dan 25 en een voltijds opleiding volgen.
Dag Yorick, zoals je zelf aangeeft .. zelfstandige in bijberoep. Begin in bijberoep als éénmanszaak, weinig kosten, weinig administratie, kijk waar je uitkomt.
Vraag zeker en vast de vrijstelling kleine onderneming inzake BTW aan zodat je geen BTW aangiften dient in te dienen.
Als de winsten te groot worden, kijk voor een boekhouder om over te stappen naar vennootschapsvorm.

YorickVi
Topic Starter

#5 , 10 jan 2015 20:41

EDIT:

Dag Yorick, zoals je zelf aangeeft .. zelfstandige in bijberoep. Begin in bijberoep als éénmanszaak, weinig kosten, weinig administratie, kijk waar je uitkomt.
Vraag zeker en vast de vrijstelling kleine onderneming inzake BTW aan zodat je geen BTW aangiften dient in te dienen.
Als de winsten te groot worden, kijk voor een boekhouder om over te stappen naar vennootschapsvorm.
Beste,

ik zou op het eerste zicht een goedkope ondernemingsvorm (zoals VOF , GCV) nemen om mee te starten en jullie zelf geen loon uitkeren zodat kinderbijslag gewaarborgd blijft en je geen sociale bijdragen dient te betalen

Ok bedankt! Ik zal zien waar ik uitkom.. het wordt zeker een leerproces. Gelukkig is er enkel (na oprichtingskosten) een verzekeringskost en de huurkost van de zaal. Dus de financiële risico's blijven voorlopig beperkt.

Bedankt voor uw antwoord. Als er nog bijkomende tips zijn hoor ik die graag!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jan 2015 21:04

Zeker zorgen dat uw verzekeringen alle mogelijke risico's dekken.
Dus raadpleeg daar zeker voor u vertrouwde makelaars.

Bent u verzekerd als u let uw persoonlijk/gehuurd voertuig enkele LL vervoerd ... opletten zou wel eens bezoldigd personenvervoer kunnen zijn want u wordt betaald... uw standaard verzekering zal zeker bij AG vermoedelijk niet tussenkomen los van feit dat u een medische schifting moet hebben .

Waarvoor is de zaal verzekerd en aansprakelijk - en in hoeverre bent u dat als iemand uitglijdt in een plasje water???

Hebt u een studiebeurs - kindergeld....???

U bent geen werkend student maar een ondernemer die studeert......

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”