Dag Leen, dat is een goed punt.Maar dan zijn er ook geen onkostenvergoedingen, hier zou dat wel de bedoeling zijn?Maar een vennootschap kan wel onbezoldigd bestuurder zijn in een non-profit.Een vennootschap kan niet vrijwillig werken.
Is dat niet tegenstrijdig?
Dat is al een veel duidelijker topic.Ik wil gratis adviesverlening (geschat rond 5 à 8u per week) geven aan een internationale organisatie die gevestigd is in Australië met honderden vestigingen wereldwijd. Belangrijk hier is dat de vrijwilligerovereenkomst dus wordt getekend met een Australische entiteit als tegenpartij.
Mijn advies zal vnl. gelden voor het optimaliseren van de operationele zaken in hun vestigingen in België en de rest van Europa. Hiervoor zal ik regelmatig bezoek brengen aan deze vestigingen (vnl. in België) met privéwagen en vermoedelijk andere kleine onkosten maken (parking, bureaumateriaal, etc.).
Mijn vraag is of het mogelijk is om deze overeenkomst te tekenen met mijn vennootschap zodat ik dergelijke kleine onkosten kan terugvorderen van mijn vennootschap als zaakvoerder, in plaats van ze privé op te hoesten. Dit is gewoon een fiscale kwestie, niets dubieus aan.
Samengevat: Ik wil pro-bono advies verlenen (100% gratis zonder onkostenvergoeding vanuit de Australische vzw). Wil dit graag via m'n vennootschap laten verlopen om fiscaal te optimaliseren.
Dit als particulier doen is zeker een optie, maar fiscaal interessanter om via vennootschap te gaan.En waarom zijn de twee voor de hand liggende oplossingen (1 - U doet dit als particulier of 2 - U factureert de onkosten vanuit uw vennootschap) hier niet mogelijk?