Statuut zelfstandige in bijberoep

Amy1984
Topic Starter

Statuut zelfstandige in bijberoep

#1 , 22 sep 2012 00:17

Ik ben sinds april 2011 part-time aan de slag en sinds half april 2011 daar bovenop nog eens zelfstandige in bijberoep.

Stel dat die part-time job zou wegvallen en mogelijk terugvalt op werklozensteun, kan ik die andere activeit als zelfstandige in bijberoep dan blijven uitoefenen of wat gebeurt met dat statuut?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 22 sep 2012 01:14

Het ene statuut sluit het andere niet uit . Dus tot nader order blijft u zelfstandig in bijberoep .U kunt ontslag krijgen ( of geven ) als werknemer ( ster ) , maar niemand kan u ontslag geven als zelfstandige , of u verbieden deze activiteit uit te oefenen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

patjebrussel

#3 , 22 sep 2012 05:58

Toch wel opassen. OP was deeltijds, en dan nog eens een bijberoep. Tijd genoeg om dat bijberoep te kunnen doen dus. (ik denk dat de vraag eigenlijk is om steun te kunnen krijgen, niet ?)
Lees dit : http://www.jobat.be/nl/artikels/kan-ik- ... bijberoep/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.socialsecurity.be/CMS/nl/ci ... 10_3_6.xml" onclick="window.open(this.href);return false;

Men is hier streng op, en eerlijk gezegd een beetje terecht. Vroeger werd hier enorm misbruik van gemaakt.

Reclame

JPV

#4 , 24 sep 2012 08:09

Zelfstandigheid in bijberoep kan perfect, het recht op werkloosheidsuitkeirngen kan je echter wel verliezen afhaneklijk van je bijberoep.

Amy1984
Topic Starter

#5 , 24 sep 2012 17:00

Zelfstandigheid in bijberoep kan perfect, het recht op werkloosheidsuitkeirngen kan je echter wel verliezen afhaneklijk van je bijberoep.
Ik heb gelezen bij welke bijberoepen je het recht op werkloosheidsuitkeringen kan verliezen, maar daar is dat van mij niet bij. De vier voorwaarden zoals in de links hierboven vermeld zijn in orde bij mij.

Kort samengevat komt het erop neer dat je je uitkering verliest voor de dagen waarop je tussen 7u - 18u je bijberoep uitoefent en dat moet je dan ook aanduiden op je blauwe kaart.

Wat gebeurt er indien de 4 voorwaarden zijn vervuld?
In principe kunt u uw bijberoep blijven uitoefenen en toch uitkeringen genieten.

Het recht op uitkeringen kan echter u worden ontzegd door de directeur van het werkloosheidsbureau, zelfs voor de dagen waarop u geen activiteit verricht, indien uw activiteit niet of niet langer het karakter heeft van een bijberoep doordat het aantal arbeidsuren dat u daaraan besteedt, of het bedrag van de inkomsten, te hoog is.
Kan iemand mij misschien bij benadering zeggen welk bedrag van inkomsten ze te hoog gaan vinden?

JPV

#6 , 24 sep 2012 19:35

er is geen bedrag, zelfs niet bij benadering. Hangt af van de wat u doet en hoe u het doet. Een uitzonderlijke verkoop van 1 toestel die u een groot inkomen bezorgt, kan door de vingers gezien worden, terwijl 1000 keer iets verkopen met een marge van 1 euro, als teveel aanzien kan worden, doordat ze veronderstellen dat je daarvoor véél tijd nodig hebt (zelfs al is het op 1 dag verkocht).

Men kijkt naar de realiteit. In mijn regio (en ik dacht dat dit effectief een interne richtlijn was) is een bijberoep die je meer dan 1 dag per werkweek beoefent in principe géén bijberoep meer.

Amy1984
Topic Starter

#7 , 27 sep 2012 11:20

Bestaat er eigenlijk een minimum loon in België voor een ingeschreven (niet zelfstandig dus) part-time werknemer?

JPV

#8 , 27 sep 2012 13:14

er bestaat een voltijds minimumloon, het deeltijdse loon is daar dus een fractie van volgesn de tewerkstellingsbreuk.

roadie

#9 , 29 sep 2012 12:01

Even kort samengevat:
U kunt worden beschouwd als zelfstandige in bijberoep wanneer u:

loontrekkende of interimaris bent, of tewerkgesteld in het onderwijs zonder benoeming: het aantal uren dat u uitoefent als loontrekkende of interimaris moet minstens overeenkomen met een halftijdse jobs,
ambtenaar bent: u moet minstens 200 dagen ofwel 8 maanden per jaar werken, en het gepresteerde werkrooster moet minstens overeenkomen met een halftijdse jobs,
benoemd onderwijzer bent: u moet minstens 6/10de van een voltijds werkrooster presteren,
werkloos bent: u moet een werkloosheidsuitkering ontvangen en gemachtigd zijn om uw zelfstandige titel uit te oefenen in bijberoep of op toevallige basis,
een uitkering geniet van uw ziekenfonds: u bent minstens voor 66 % ongeschikt bevonden, en de uitkering die u ontvangt is minstens gelijk aan het pensioen van een alleenstaande zelfstandige.

Bron: http://www.belgium.be/nl/economie/onder ... bijberoep/" onclick="window.open(this.href);return false;

tira00

#10 , 29 sep 2012 18:43

jpv, ikzelf werk bij een bewakingsfitma 18 uur en half per week (part time bediende contract) verdeelt over 3 vaste dagen en ik mag op
de 3 andere dagen een zelfstandig bijberoep uitoefenen. Je mag je zelfstandig bijberoep dus wel uitoefenen op verschillende dagen.

JPV

#11 , 30 sep 2012 08:04

daarom mijn "in principe". Die 1 dag per week is de basisregel, men past uitzonderingen toe als het effectief van gering belang is of je het niet vaak doet.

Als jij 18u per week bij een bewakingsfirma werkt op 3 dagen en de andere 3 dagen een zelfstandig bijberoep doet, is er sowieso geen probleem, gezien je elke dag werkt en dus geen wlh kan krijgen (tenzij een héél kleine IGU eventueel).

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”