BVBA stopzetten, wat met bestaande betalingsregeling

LegalLimbo
Topic Starter

BVBA stopzetten, wat met bestaande betalingsregeling

#1 , 10 apr 2014 22:35

Beste,

Indien een akkoord bestaat met een BVBA om drie jaar lang in geval van winst een bepaald bedrag op rekening van een BVBA te storten, en deze BVBA wordt om belastingsredenen opgedoekt, bestaat dan nog voorgaande verplichting? Kan die verplichting door de eigenaar van de op te doeken BVBA als zijnde een schuld worden uitbesteed aan een incassobureau?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 11 apr 2014 10:25

Alles hangt af van dat akkoord.

Werd er in dat akkoord één of andere borgstelling, zekerheid of voorrecht voorzien?

Indien niet, dient u de schuldvordering in in het faillissement en hoopt u dat er op het einde van de rit nog iets te rapen valt.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 apr 2014 11:08

Indien faillissement zal je dit moeten betalen aan de curator, en bij vereffening zal je dit aan de vereffenaar moeten betalen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LegalLimbo
Topic Starter

#4 , 11 apr 2014 13:50

Het is niet door een faillissement. Mijn broer heeft de zaak van zijn baas overgenomen, eigen BVBA opgestart, akkoord bestond om indien er winst is, elk jaar tot een maximum van drie jaar een zeker bedrag op rekening van de (eenpersoons) BVBA van zijn ex baas te storten. Nu zit volgens dat ik het versta ook het voormalige, nog onverkochte huis van zijn ex baas en nog een pak andere zaken in die BVBA. Aangezien het belastingsregime gaat veranderen, heeft die er alle belang bij zijn BVBA nu stop te zetten, het bedrag dat mijn broer te goed heeft is peanuts bij het verschil in belastingen. Volgens dat ik het versta, zou dat voor mijn broer ook een probleem kunnen zijn met de belastingen als hij de volgende jaren effectief winst maakt en een deel dus gewoon naar een andere rekening van zijn ex baas versluist.

denlowie

#5 , 11 apr 2014 15:03

Volgens dat ik het versta, zou dat voor mijn broer ook een probleem kunnen zijn met de belastingen als hij de volgende jaren effectief winst maakt en een deel dus gewoon naar een andere rekening van zijn ex baas versluist.
Als dit boekhoudkundig en volgens de regels gebeurt kan dit nooit problemen mee brengen.

Bestaat daar een geschreven overeenkomsten van ?

LegalLimbo
Topic Starter

#6 , 11 apr 2014 17:11

Als dit boekhoudkundig en volgens de regels gebeurt kan dit nooit problemen mee brengen.

Dank. Daar bestaat inderdaad een geschreven overeenkomst van, maar het akkoord is blijkbaar specifiek met de BVBA en storting op dat rekeningnummer.

denlowie

#7 , 11 apr 2014 19:11

Dank. Daar bestaat inderdaad een geschreven overeenkomst van, maar het akkoord is blijkbaar specifiek met de BVBA en storting op dat rekeningnummer.
Dan zal je bij de vereffening een bepaalde som dat men zal moeten overeen komen met de vereffenaar voor de schade, want een bvba sluiten om van zijn betalingen af te geraken dit staat nu niet speciaal in de wet, als er geen faillissement is zal je een afkoop som of wel een overeenkomst met de schuldeiser moeten bekomen, anders kan je de BVBA nooit ontbinden, een vereffening van een bvba moet via de notaris gebeuren en dit is niet zomaar iets !

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”