Waarom niet ?! Dat is een volledig legitieme eis. Blijkbaar probeert men de zaak zoveel mogelijk buiten de rechtbank af te handelen. Ik zou dus ook voorzichtig zijn met compromis-voorstellen zoals bv. alleen het beschadigde paneel te vervangen (i.v.m. kleur- en slijtageverschillen, enz.) om het totale schadebedrag voor de daders te beperken.... dat ze onze beschadigde deur vernieuwen.
Is dat een degelijke vraag die wij kunnen stellen?
Onmiddellijk beroep doen op rechtsbijstand en advocaat inschakelen. Die zal PV opvragen en verder het nodige doen. Het is niet uw taak om gesprekken met een derde, een vzw, te voeren. Uw schadeeis is uiteraard volledige vervanging voordeur.Enkel paneel vervangen gaat niet, deur is volledig ondergespoten met die smurrie.
Is zelfs langs de binnenkant zichtbaar omdat de smurrie door de brievenbus naar binnen is gelopen.
Ik denk dat ik misschien maar eens via mijn rechtsbijstand eens ga horen of we geen gesprek kunnen hebben met een advocaat.
Nog een vraagje : op de brief die wij hebben gekregen staat een PV-nummer. Mogen wij hiervan een kopie opvragen? Mogen wij weten wie de daders zijn? Of wat er toe geleid heeft dat ze uiteindelijk opgepakt zijn?
Kan allemaal goed bedoeld zijn maar ik stel me bij deze gang van zaken -meer en meer - vragen. In feite komt het erop neer dat de slachtoffers verplicht worden de opvoedingstaken waarin de ouders van de betroffen minderjarigen tekort zijn geschoten via praatsessies e.d. over te nemen.Zaak dadelijk aan rechtsbijstand geven.
Wat de tussenkomst van Elegast betreft - als herstelbemiddeling - dat is een wettelijke regeling voorgesteld door de rechtbank - dus perfect legitiem.
Ik stel voor dat je- je woont dus in Antwerpen contact opneemt met de dienst nazorg politie Antwerpen. Tel 03/320.92.30 ( zitten in Junostraat in Berchem).
Ga eens met een van die mensen praten.
Deze zullen dan wel de hele uitleg doen.
Elegast krijgt opdracht om slachtoffers en (minderjarige) daders samen te brengen en de daders te laten inzien wat ze fout hebben gedaan.
Dit is voor die gastjes heel confronterend ( voor de slachtoffers kan het ook louterend wreken). Uiteraard staat de vergoeding van de slachtoffers centraal. De jongeren moeten oa een ganse reeks van karweitjes opknappen of akties doen ter vergoeding van.
PS het zijn wel de ouders of hun verzekering die moet opdraaien voor de financiële kosten - deze zeker niet laten vallen of verminderen.
Zeker eens bellen met SLAZO.