schadevergoeding voor bomen

geert.van.baelen
Topic Starter

schadevergoeding voor bomen

#1 , 20 jan 2011 21:25

Enkele maanden geleden heeft een toekomstig buurman dennen die ruim 4m op mijn grond stonden geveld. De dennen (12m hoog) waren zeer functioneel: geluidswerend voor een achterliggende weg, ze namen het zicht op achterliggende appartementen weg en ze stonden in verband zodat de kinderen in een 'boske' konden spelen. Nu zegt zijn verzekering dat dennen zo goed als niets waard zijn (wat ik gerust wil geloven) en dat ik recht op dennen van 2.5m hoogte. Hiermee ben ik echter niet akkoord aangezien het jaren zal duren vooraleer de situatie hersteld is. Wat kan ik hiertegen doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Emmerechts ludo

#2 , 12 jul 2011 16:35

verzekeringen nooit geloven
Wie zijn verzekering is dat, de buur die "huisvredebeuk" + diefstal (het hout) pleegde
of uw eigen brandverzekering ?
"schade" moet vergoed worden. Het vernietigen van het "genot" van 12 m hoge bomen wordt niet "vergoed" door 2,5 m hoge bomen
is hetzelfde als dat men uw Passat zou vervangen door en Polo
Zoeken naar rechtspraak over "schade" en "vergoeding"
Veel zoekgenot

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jul 2011 16:47

Heb je hiertegen klacht neergelegd bij de politie: Huisvredebreuk, vandalisme, diefstal, enz...
In een rechtszaal zou je een veel hogere vergoeding kunnen krijgen. De bomen moeten door evenwaardige exemplaren vervangen worden.
Ga misschien eens langs bij een boswachter, en vraag hem eens wat zo'n den waard zou zijn.

Reclame

Vandebos

#4 , 12 jul 2011 17:01

Er rekening mee houdend dat de poster sinds 22/01/2011 dit forum niet meer bezocht heeft denk ik dat hij aan het kijken is hoe snel zijn nieuwe bomen groeien...

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 12 jul 2011 21:13

Er rekening mee houdend dat de poster sinds 22/01/2011 dit forum niet meer bezocht heeft denk ik dat hij aan het kijken is hoe snel zijn nieuwe bomen groeien...
The sky is the limit.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

geert.van.baelen
Topic Starter

#6 , 17 jul 2011 23:18

Bedankt voor de reacties, had hoop (op reactie) al opgegeven, hoop op nieuwe bomen echter niet; advocaat (door verzekering betaald gelukkig) onder de arm genomen en bevestigt reactie van emmerechts ludo (en tevens ook mijn 'gezond boerenverstand'): schade dient vergoed te worden met hoge bomen. Enorme kostprijs. Voorlopig nog geen reactie van tegenpartij.
gr

geert.van.baelen
Topic Starter

#7 , 17 jul 2011 23:19

btw @vandebos: het onkruid dat in de plaats van de bomen staat, groeit véééél sneller. toch gelachen.

Vandebos

#8 , 17 jul 2011 23:48

hehehe

Het vervolg van deze zaak kan een aantal posters met vergelijkbare situaties verder helpen. Het zou dus enorm geapprecieerd worden mocht u het vervolg van deze zaak op opportune momenten blijven posten.

geert.van.baelen
Topic Starter

#9 , 31 jul 2011 23:13

All quiet on the western front...

geert.van.baelen
Topic Starter

#10 , 31 jul 2011 23:15

'northern' eigenlijk, van mijn standpunt bekeken, 'southern' van mijn buur zijn standpunt bekeken. Vandaar dat de bomen weg moesten.

Merelbeke

#11 , 04 mei 2012 21:10

Hallo,

Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst van dit verhaal. Vandaag hebben we geconstateerd dat (boomkappers in opdracht van) een buurman een zeldzame boom op onze grond hebben gekapt en meegenomen (Metasequoiadendron, aka Redwood). Die stond zogezegd op hun grond, maar dat is aantoonbaar onjuist. De boom was 40 jaar oud, en had bovendien een emotionele waarde.Blijkbaar is het hout ook kostbaar, dus de stam is verdwenen. Iemand enig advies?

Vandebos

#12 , 04 mei 2012 21:12

Onmiddellijk klacht indienen wegens huisvredebreuk, vernieling van eigendom en diefstal tegen onbekenden?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 mei 2012 22:19

Gegevens van de boomkappers gekend...weten de buurtbewoners, andere dan de vermoedelijke opdrachtgever 'ergens' van.
Hebt u foto's (liefst recente) waar de boom opstaat.

Merelbeke

#14 , 05 mei 2012 11:31

Politie is er bij gehaald. Over hun houding ben ik niet te spreken, die vonden het maar een bagatel! Toch klacht ingediend. We hebben geen foto's van de boom, maar die is wel te zien op Google Earth. Heel de familie kan getuigen dat het zo'n boom was. Bovendien liggen er nog wat resten, met de typische zachte schors van een Sequoiadendron ("boksboom"), ook dat hebben we laten vaststellen. Er staat nog een tweede exemplaar iets verder.

calendomatic

#15 , 13 jul 2012 14:28

Neem desnoods eens contact op met bosgroepen, natuur en bos of uw gemeentebestuur.

Normaal is een kapmachtiging vereist....

Terug naar “Algemeen”