elektrische toestellen in kelder - verzekering

vdvy
Topic Starter

elektrische toestellen in kelder - verzekering

#1 , 23 nov 2013 11:42

Goedemorgen,
wij hebben een nieuwe boiler in de kelder laten installeren. De installateur heeft dit op de grond geplaatst. Wij hebben hem geïnformeerd dat dat volgens ons minstens 30 cm van de grond moet geplaatst worden omwille van de verzekering. Indien er door storm water in de kelder komt, wat soms voorkomt, en het toestel op de grond is stuk, zijn we volgens ons niet verzekerd. Hij zegt dat hij nog nooit van zulk een regel gehoord heeft en dat de ketel tegen water kan.
Weet iemand de regels van verzekering hierover? In onze polis stond iets heel algemeen : "De schade wordt niet vergoed aan verwarmingsinstallaties en stookoliereservoirs die niet voldoen aan de geldende reglementeringen inzake plaatsing, controle en onderhoud". Maar wat houdt de plaatsing in?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 nov 2013 12:26

Waar heb jij die norm van die 30 cm van de grond vandaan?. Is het eerste dat ik hiervan hoor, niet tegenstaande ik hier bij mij thuis ook niets op de grond zet, kwestie van als goed huisvader eventuele schade te voorkomen. Maar daarom is dat nog geen wet.

vdvy
Topic Starter

#3 , 23 nov 2013 23:50

bedankt mava

we vinden het wel heel raar dat de installateur er zelf niet aan denkt om het toestel in een kelder op een verhoog te plaatsen, maar soit.

Reclame

skabalie

#4 , 03 apr 2014 22:31

Mijn kameraad heeft dergelijks voorgehad met een diepvriezer in de kelder.Vreemde was aan de situatie,dat als er water komt in de kelder waardoor toestellen stuk gaat,door een mankement aan het gebouw (bvb kapotte afvoerbuis van dakgoot die naast kelderraam passeert en daardoor water in de kelder doet gutsen) waren gedekt.Komt er water in de kelder door overvloedige regen (onweersbui,hoosbui) dan komt de verzekering niet tussen.
Kijk dit eens na in de polis of vraag het aan u verzekeraar/makelaar

6501vicky

#5 , 04 apr 2014 11:12

De inhoud van de kelder is bij overstroming of overlopen openbare riolen enkel gedekt indien deze 10 cm van de grond is opgesteld. Dit geldt niet voor verwarmings-, water- en elektriciteitsinstallaties die er blijvend geïnstalleerd zijn. Dus voor de boiler is dit niet van toepassing. Dit geldt zo voor de meeste (betere) maatschappijen toch...

skabalie

#6 , 06 apr 2014 00:40

Ik heb mijn kameraad gesproken,die "zijn" verzekering wel en niet dekt.
1.Als er water komt in de kelder,door weersomstandigheden,onweersbui,hoosbui o.d.,zijn niet gedekt.
2.Lopen er waterleidingen in de kelder,en die breken,waardoor er water in de kelder komt,niet gedekt.
3.Is er buiten een mankement,gebroken afvoerbuis,waardoor door deze breuk water komt in de kelder,dan komt de verzekering erin tussen.

Het lijkt me een goede vraag,of er een rioolbuis breekt,waardoor er water komt in de kelder,of dat al of niet gedekt is.
Aan de hand van punt 3 zou ik ja zeggen,maar,dat laat ik over aan experts,en zal mijn kameraad wel eens vragen.
De hoogte van de grond,daarover zei mijn kameraad niet,maar kan het hem wel eens vragen.

Het is niet omdat het voor mijn kameraad zo is,dat het ook zo voor u is.dus stavigt u hier niet op bij u verzekeraar!

Terug naar “Algemeen”